Kursplan

Ensemble, inriktning Jazz och Pop I, 7,5 högskolepoäng

Ensemble, Emphasis Jazz and Pop I, 7,5 Credits

Kurskod: MG116G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-13 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • musicera i ensembleform inom jazz- och popfältet, med konstnärlig och hantverksmässig färdighet samt fokus på samspel,
  • kommunicera musikaliskt med övriga ensemblemedlemmar, och
  • anpassa och framföra repertoar för en given ensemblesättning.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • ensemblespel efter gemensamt utformad repertoar
  • övningar inriktade på samspel, timing och musikalisk kommunikation

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom klingande redovisning.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Kammarmusik I, 15 högskolepoäng, Musikalisk gestaltning, Jazz- och Rockmusik I, 15 högskolepoäng, Musikalisk gestaltning, Komposition I, 15 högskolepoäng, Musikalisk gestaltning, Musikproduktion I, 30 högskolepoäng, 15 högskolepoäng från Musik för lärare I, Gymnasieskolan, 30 högskolepoäng eller Musikvetenskap, Musikvetenskapens värld och musikvetenskap i världen, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material

Referenslitteratur

Monson, Ingrid (1996)
Saying something: jazz improvisation and interaction
Chicago: University of Chicago Press

Stenström, Harald (2009)
Free ensemble improvisation
Göteborg : Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, ISBN/ISSN: 978-91-977757-8-6, 370 sidor

Strandberg, Bertil (1999)
It's about time
Uppsala : Sittel, 18 sidor

Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor