Kursplan
Interpretation, profil kammarmusik II, 30 högskolepoäng
Music Performance, Classical Music - Chamber Music II, 30 Credits
Kurskod: | MG132G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikalisk gestaltning | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2022-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-11-21 | Litteraturlista fastställd: | 2022-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2023 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna studera in och framföra solistisk och kammarmusikalisk repertoar från skilda epoker på ett sätt som visar på en självständig förmåga till ansvar och planering i förberedelsen,
- kunna föra en dialog med upphovsmannen/kompositören i en instuderings- och repetitionssituation,
- skriftligt och muntligt kunna reflektera över arbetet med musikalisk gestaltning och interpretation,
- ha god förmåga att kunna analysera och beskriva musikalisk struktur,
- kunna uppfatta, beskriva, notera och gestalta utvecklade tonala, fritonala och rytmiska förlopp, och
- kunna reflektera över möjligheter och begränsningar med musikalisk notation i förhållande till klingande verklighet.
Kursens huvudsakliga innehåll
- Huvudinstrument
- Kammarmusik
- Konserter
- Musikteori och gehörslära
- Individuellt biämne
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning och individuell undervisning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Huvudinstrument, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom klingande redovisningar samt klingande redovisningar i konsertform.
Kammarmusik, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom klingande redovisningar samt klingande redovisningar i konsertform.
Musikteori, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom muntliga prov samt inlämningsuppgifter.
Biämne, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examination sker utifrån studentens val av biämne i form av skriftliga, klingande eller gestaltande redovisningar.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Musikteori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Biämne
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Rektor har den 13 november 2018 medgett undantag från betygsskalan U-G-VG och att betygsskalan A-F från och med höstterminen 2019 får användas på internationella utbildningar (ärendenummer ORU 2018/06084).
För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.
Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.
Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.
För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet Huvudinstrument och Kammarmusik samt minst betyget E på övriga provmoment.
Särskild behörighet och andra villkor
Interpretation, profil kammarmusik I, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Undervisningen sker på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Lärarsammanställt material
Västerländsk konstmusik från 1400-talet fram till idag
Referenslitteratur
Bernstein, Leonard (1976)
The unanswered question: six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 pages
Caplin, William E (1998)
Classical Form
Oxford, New York, Oxford University Press, ISBN/ISSN: 978-0-19-514399-7, 307 pages
Lehmann, Andreas C., Sloboda, John A. & Woody, Robert H. (2006)
Psychology for musicians : understanding and acquiring the skills
New York, NY: Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-514610-7, 268 pages
Palmqvist, Bengt-Olov (2008)
The refinement of rhythm. Vol. 2.
Täby: Mediako, ISBN/ISSN: 978-91-976805-1-6, 230 pages
Ricker, Ramon (2011)
Lessons from a Street-Wise Professor: What You Wont Learn at Most Music Schools
ISBN/ISSN: 978-0-9828639-0-9, 255 pages, http://www.amazon.com
Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford: Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 pages