Kursplan

Historisk improvisation, 7,5 högskolepoäng

Historical Improvisation, 7,5 Credits

Kurskod: MG195G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: G2F
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-06 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 1

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för slutformler och kadenser i spelpraxis för barock, klassicism och tidig romantik
  • redogöra för generalbaslärans notationssystem.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • realisera kadenser, skalor och sekvensmönster i flera dur- och molltonarter
  • improvisera enklare imitatoriska mönster i två- och trestämmig stil
  • melodiskt variera sekvensmönster.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • diskutera, reflektera och värdera förhållningssätt till improvisation i den vänsterländska klassiska traditionen, såsom användning av urtextutgåvor eller digitaliserade manuskript.

Innehåll

Introduktion i praktisk improvisation för barock, klassicism och tidig romantik. Förutom distansundervisning ingår två lektionstillfällen på campus-området i Örebro.

Examinationer och betyg

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift.

Kommentar till examinationsformer
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter istället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska redovisas för läraren inom två veckor efter det att betydet Underkänd har delgivits den studenterande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Musikaliska gestaltning, Komposition II, 15 hp, Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 hp, Musikalisk gestaltning, Jazz och pop II, 15 hp eller Musik för lärare II, Gymnasieskolan, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Francesco Durante
Regole e Partimenti, Volume 1: The Partimento Rules.
Edited by Peter van Tour.
Visby: Wessmans Musikförlag, 2024 (forthcoming).

Referenslitteratur

Betty Bang Mather och David Lasocki,
The Art of Preluding 1700-1830 for Flutists, Oboists, Carinettists and Other Performers.
New York: McGinnis & Marx Music Publishers, 1980.

Maria Bania,
"The Improvisation of Preludes on Melody Instruments in the 18th century.” in The Consort - Magazine of The Dolmetsch Foundation, issue 70 (2014), pp. 67-92.

Tillägg och kommentarer

För att kunna tillgodogöra sig undervisningen behöver studenten ha tillgång till någon form av klaverinstrument, såväl i det egna arbetet med kursen, men också i distansundervisningen.