Kursplan

Arrangering Storband II, 7,5 högskolepoäng

Arranging Big Band II, Intermediate Course, 7,5 Credits

Kurskod: MG2008 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-03-09
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2011-01-17 Litteraturlista fastställd: 2021-03-09
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för centrala musikteoretiska begrepp av relevans för arrangering i storbandstradition.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • tillämpa olika arrangeringstekniker för storband och andra större sättningar inom jazzområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • motivera sina konstnärliga val vid arrangerandet av musik för storband och närbesläktade ensembletyper.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Formstudier
  • Instrumentation
  • Studier och tillämpningar av avancerad harmonik
  • Studier samt övningar i kontrapunktiska satstekniker

Studieformer

Undervisning bedrivs i form av seminarier och individuell handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom noterade inlämningsuppgifter, samt klingande slutredovisning.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Arrangering i jazz och pop I, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lowell, Dick & Pullig, Ken (2003)
Arranging for large jazz ensembles
Boston: Berklee Press Publications

Lärarsammanställt material

Referenslitteratur

Sturm, Fred (1995)
Changes over time: The evolution of jazzarranging
Rottenburg N. : Advance Music, 222 sidor

Wright, Rayburn (1982)
Inside the score
Kendor music, inc