Kursplan

Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, inriktning film, 30 högskolepoäng

Media and Communication Studies, Intermediate Course, Film Studies, 30 Credits

Kurskod: MK004G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa förståelse för hur skilda historiska omständigheter och den ständigt pågående mediekonvergensen påverkar produktion, distribution och konsumtion av film och medier,
  • visa ökad förståelse för utmärkande drag i några teorier och metoder som är centrala inom filmvetenskap, och
  • demonstrera grundläggande kunskaper om dokumentärfilmens historia, teori och praktik.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • hantera teknik för videoinspelning och videoredigering,
  • identifiera och använda relevanta informationsresurser såsom sökande efter information i databaser via universitetsbiblioteket,
  • formulera och på ett grundläggande sätt undersöka relevanta vetenskapliga problem med viss självständighet,
  • visa ökad förmåga att förstå teoretiska texter,
  • visa viss förmåga att tillämpa relevanta film- och medievetenskapliga teorier och metoder,
  • skriva och föra diskussioner om vetenskapliga arbeten med ansvar för det egna lärandet,
  • visa ökad förmåga att ge och ta emot respons på kursrelaterade uppgifter, på seminarier såväl som i samband med skriftliga uppgifter, och
  • visa ökad förmåga till samarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att

  • värdera konsekvenser av ett föränderligt medielandskap,
  • kritiskt granska och värdera film och medier utifrån teoretiska perspektiv,
  • tillämpa teoretisk kunskap och göra etiska överväganden i ett praktiskt filmprojekt, och
  • reflektera över det egna arbetet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Film och mediekonvergens, 7,5 högskolepoäng

Dagens medielandskap karakteriseras bland annat av konvergens vad gäller produktion och spridning, innehåll, teknologier och åskådarpraktiker. Under delkursen diskuteras dessa aspekter utifrån relevanta teorier.

Dokumentärfilmsproduktion, 7,5 högskolepoäng

Teoretiska perspektiv på dokumentära filmrepresentationer och filmpraktiker diskuteras i relation till såväl dokumentärfilmshistorien som praktiska övningar i videoinspelning och videoredigering. Etiska överväganden belyses särskilt.

Introduktion till teori, metod och akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en översikt över filmvetenskapliga teorier och metoder, samt en introduktion till vetenskapligt, akademiskt hantverk.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs genomförs ett självständigt arbete under handledning, individuellt eller i grupp, som försvaras vid seminarium. Därutöver genomförs en opposition på ett annat självständigt arbete.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, filmvisningar, seminarier, workshops, handledning individuellt och i grupp samt enskilda övningar och gruppövningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Film och mediekonvergens

Film- och mediekonvergens - teori, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Film- och mediekonvergens – tillämpningar, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Salstentamen.

Dokumentärfilmsproduktion

Videoproduktion, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Produktion av en kort dokumentärfilm färdigställd i grupp, samt presentation av denna vid seminarium.

Dokumentärfilmsteori, 4 högskolepoäng (Provkod: B002)
PM.

Introduktion till teori, metod och akademiskt skrivande

Teori, metod och forskningsproblem, 4,5 högskolepoäng (Provkod: C003)
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Uppsatsförberedande PM, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)
PM.

Självständigt arbete

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Författande och försvar av ett självständigt arbete samt opposition på annat självständigt arbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Film- och mediekonvergens - teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Film- och mediekonvergens – tillämpningar
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videoproduktion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Dokumentärfilmsteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teori, metod och forskningsproblem
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Uppsatsförberedande PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

21 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, inriktning film, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Film och mediekonvergens, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Jenkins, Henry, Ford, Sam, and Green, Joshua (2013)
Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture
New York: New York University Press

Tillägg och kommentarer
Ytterligare artiklar om ca 200 sidor kan tillkomma.

Dokumentärfilmsproduktion, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Chapman, Jane (2007)
Documentary in Practice. Filmmakers and production choices
Cambridge: Polity Press

Nichols, Bill (senaste upplaga)
Introduction to Documentary
Bloomington: Indiana University Press

Referenslitteratur

Boykin, Brendan (2018)
Final Cut Pro X 10.4 - Apple Pro Training Series: Professional Post-Production
San Fransisco: Pearson Education

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur om ca 50 sidor kan tillkomma.

Introduktion till teori, metod och akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Alvehus, Johan (2013)
Skriva uppsats med kvalitativ metod: en handbok
Stockholm: Liber

Elsaesser, Thomas & Hagener, Malte (senaste utgåvan)
Film theory: an introduction through the senses
New York: Routledge

Referenslitteratur

Lindstedt, Inger (2017)
Forskningens hantverk
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Artiklar/bokkapitel om ca 80-130 sidor tillkommer.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Anvisningar självständigt arbete
Örebro: HumUS, Örebro universitet, (2016)

Referenslitteratur

Lindstedt, Inger (2017)
Forskningens hantverk
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur väljs i samråd med handledaren.