Kursplan

Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng

Media and Communication Studies, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: MK006G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • kunskap om områdets kommunikationspraktiker och praktikernas funktion, villkor, konflikter och samspel i samhället,
  • kunskap om olika kommunikationsteoretiska perspektiv på praktikernas texter,
  • förståelse för texterna i relation till begrepp som etik, genus, ideologi och makt,
  • kunskap om grundläggande principer för visuell kommunikation och grafisk formgivning,
  • kunskap om de samhälleliga och teknologiska villkor som påverkat mediernas utveckling,
  • kunskap om vetenskapsteorins grundläggande begrepp, och
  • kunskap om de institutionella och rättsliga ramar som reglerar innehållet i medierna.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och vetenskapliga begrepp samt andra former av kunskaper,
  • tillämpa kommunikationsteoretiska kunskaper på empiriskt material,
  • självständigt delta i seminariediskussioner och genomföra egna presentationer, och
  • praktiskt använda dator och kamera i arbete med visuella presentationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • reflektera över hur medie- och kommunikationsvetenskapliga problem relaterar till vetenskapsteorier,
  • granska och värdera olika professioners kommunikation och medietexter,
  • välja och värdera tillvägagångssätt för arbete i mjukvara med bilder,
  • reflektera kring andras och egna visuella presentationer, och
  • problematisera medier och kommunikation i ett samhälleligt och historiskt sammanhang.

Kursens huvudsakliga innehåll

Professioner, praktiker och texter, 12 högskolepoäng

Delkursen introducerar dagens medielandskap utifrån ett professions- och praktikperspektiv. Olika kommunikationsteoretiska perspektiv och angreppssätt för att förstå, analysera och diskutera praktikernas olika texttyper presenteras. Även övningar i layout och digitala bildbehandlingsverktyg ingår.

Medielandskapets historia och samtid, 10,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar mediernas framväxt, utbredning och betydelse i samhället. Mediernas historiska utveckling och dagens medielandskap presenteras utifrån dess samhälleliga och teknologiska förutsättningar. Även de faktorer som påverkar samtida medieproduktion och mediekonsumtion behandlas.

Vetenskap och kunskap, 6 högskolepoäng

Delkursen introducerar strategier för läsning av akademiska texter. Den behandlar olika vetenskapliga perspektiv och begrepp samt reflekterar över hur medie- och kommunikationsvetenskapliga problem relaterar till vetenskapsteorier. Vidare diskuteras hur vetenskap skiljer sig från andra typer av kunskapsformer. Studenten tränar även sin förmåga till vetenskaplig argumentation.

Upphovsrätt och yttrandefrihet, 1,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar de rättsliga ramar som omgärdar dagens mediesituation och medieproduktion. I fokus står centrala frågor kring den upphovsrätt och yttrande- och informationsfrihet som gäller i Sverige.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Professioner, praktiker och texter

Professionskunskap, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A010)
Salstentamen samt praktiska övningar/uppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Text, kontext och språkanvändning, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Individuell skriftlig uppgift samt praktiska övningar/uppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Bildretuschering och illustration, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Praktiska inlämningsuppgifter och obligatoriskt moment i form av deltagande i seminarium.

Medielandskapets historia och samtid

Medielandskapets historia, 6 högskolepoäng (Provkod: B005)
PM och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Medielandskapets samtid I, 3 högskolepoäng (Provkod: B006)
Salstentamen.

Medielandskapets samtid II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B007)
Seminarieuppgift.

Vetenskap och kunskap

Vetenskap och kunskap, 6 högskolepoäng (Provkod: C006)
Hemtentamen samt inlämningsuppgift och obligatoriska moment i form av deltagande på seminarier.

Upphovsrätt och yttrandefrihet

Upphovsrätt och yttrandefrihet, 1,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Salstentamen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Professionskunskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Text, kontext och språkanvändning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bildretuschering och illustration
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Medielandskapets historia
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Medielandskapets samtid I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Medielandskapets samtid II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskap och kunskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Upphovsrätt och yttrandefrihet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 19,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A6)

eller

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6)

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Professioner, praktiker och texter, 12 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bax, Stephen (2011)
Discourse and Genre. Analysing Language in Context
London: Plagrave McMillan, (valda delar)

Bengtsson, Stina m.fl (2017)
Medielandskap & mediekultur - en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm: Liber, (valda delar)

Deuze, Mark (2009)
"Media Industries: Work and Life" i European Journal of Communication 24(4): 467-480

Fiske, John (senaste upplaga)
Introduction to Communication Studies
London and New York: Routledge

Tillägg och kommentarer
Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 300 sidor. Vidare tillkommer videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Medielandskapets historia och samtid, 10,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bengtsson, Stina m.fl. (2017)
Medielandskap & mediekultur - en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm: Liber, (valda delar)

Kovarik, Bill (2015)
Revolutions in Communication
London: Bloomsbury

Terranova, Tiziana (2004)
Network Culture: Politics For the Information Age
London: Pluto Press

Weibull, Lennart, Wadbring, Ingela & Ohlsson, Jonas (senaste upplaga)
Det svenska medielandskapet: traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer
Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 100 sidor.

Vetenskap och kunskap, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bengtsson, Stina m.fl. (2017)
Medielandskap & mediekultur - en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm: Liber, (valda delar)

Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Jonas (2018)
Varför Vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Litteratur och tidskriftsartiklar om ca 300 sidor tillkommer.

Upphovsrätt och yttrandefrihet, 1,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Carlén-Wendel, Thomas (senaste upplaga)
Upphovsrätt i reklam och media
Lund: Studentlitteratur

Nylander, Christina (senaste upplaga)
Medierätt 1
Lund: Studentlitteratur