Kursplan

Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Media and Communication Studies, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: MK007G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa

  • kunskap om huvuddragen i teorier om medier, kommunikation, organisation och public relations,
  • ökad kunskap om hur betydelser skapas i text och kontext,
  • kunskap om vetenskapliga och metodologiska nyckelbegrepp och hur dessa används inom kvantitativ och kvalitativ forskning, och
  • översiktlig kunskap om public relation, organisationskommunikation och kampanjplanering.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • relatera analyser av empiriska material till medie-, kommunikations-, public relations- och organisationsteorier,
  • definiera ett forskningsproblem och formulera forskningsfrågor,
  • applicera relevanta metoder för att analysera ett forskningsproblem,
  • dra understödda slutsatser från de egna undersökningarna och reflektera kring deras bidrag till ämnesområdet,
  • samarbeta med andra studenter och kommunicera kunskaperna effektivt, såväl muntligt som skriftligt, och
  • tillämpa teorier inom området public relations i situationer som informatörer och kommunikatörer möter i sin yrkespraktik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kritiskt diskutera och värdera medie-, kommunikations-, public relations- och organisationsteorier,
  • kritiskt granska och värdera medietexter,
  • argumentera för olika teoriers och metoders lämplighet för de egna undersökningarna,
  • värdera forskares och medstuderandes texter utifrån följande kriterier: syfte/frågeställning, teoriers och metoders lämplighet, studiedesign, slutsatser och bidrag till ny kunskap,
  • utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder inom public relations,
  • kritiskt granska planerad och strategisk kommunikation, och
  • placera public relations i ett samhälleligt sammanhang.

Kursens huvudsakliga innehåll

Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om centrala teoribildningar och forskningsområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen. Särskilt behandlas teorier om medierna som institutioner, relationen medier- kultur- identitet, det globala medielandskapet, mediernas publiker, tillämpad kommunikationsteori samt offentlighetsteori.

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att uppöva den studerandes förmåga att identifiera och analysera kommunikationsteoretiska problem. Vidare behandlas vetenskaplig metodik, relationen teori-metod, formulering av vetenskapliga problem, forskningsdesign, olika typer av urval liksom generaliserbarhet, validitet och reliabilitet. Innehållsanalys och metoder för textanalys övas i praktiska tillämpningar. Delkursen berör även respektive metoders styrkor och svagheter samt vetenskapligt skrivande.

PR och organisation, 7,5 högskolepoäng

Kursen möjliggör för de studerande att utveckla sina kunskaper om PR och dess organisatoriska kontext. Studenterna kommer även att utveckla sina kunskaper i organisationsteori och organisationskommunikation, samt intern och extern kommunikation.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och praktiska övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Medie- och kommunikationsteorier

Medie- och kommunikationsteorier, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Hemtentamen.

Teoretisk uppgift I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig redovisning och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Teoretisk uppgift II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig redovisning och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande

Metodologi och forskningsmetodik, 3 högskolepoäng (Provkod: B005)
Blackboardtentamen.

Kvantitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B006)
Kvantitativ undersökning, försvar samt opposition.

Kvalitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B007)
Kvalitativ undersökning, försvar samt opposition.

PR och organisation

PR och organisation I, 5 högskolepoäng (Provkod: C003)
Hemtentamen.

PR och organisation II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C004)
Praktiska övningar/uppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Medie- och kommunikationsteorier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teoretisk uppgift I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretisk uppgift II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metodologi och forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvantitativ undersökning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvalitativ undersökning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PR och organisation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PR och organisation II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

22 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på svenska på vårterminen men viss undervisning kan ske på engelska.
Kursen ges på engelska på höstterminen.

Denna kurs får inte medtagas i examen tillsammans med kurserna PR och organisationer, 7,5 högskolepoäng, Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng samt Att analysera medier och kommunikation, 15 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Barthes, Roland (1978)
Image, music, text
New York: Hill & Wang, (valda delar)

McQuail, Denis (senaste upplagan)
McQuail's Mass Communication Theory
London: Sage

Tillägg och kommentarer
Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 150 sidor.

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (senaste upplagan)
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber

Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996)
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Lund: Studentlitteratur

Ledin, Per & Machin, David (2018)
Doing visual analysis. From theory to practice
London: Sage Publications Ltd

Referenslitteratur

Wahlgren, Lars (senaste upplaga)
SPSS steg för steg
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 300 sidor, samt videokurser och handledning från www.lynda.com.

PR och organisation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bolman, Lee G. & Deal, Terrence (senaste upplaga)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Charest, Francine & Bouffard, Johanie (2016)
"Public relations and social media: Deliberate or creative strategic planning". Public Relations Review, 42(4), p.530-538

Coombs, Timothy (2015)
"The value of communication during a crisis: Insights from strategic communication research", Business Horizons, 58(2), p. 141-148

Coombs, W. Timothy & Holladay, Sherry J. (2013)
It's not just PR: Public relations in society
Malden, MA: Wiley Blackwell

Referenslitteratur

Mumby, Dennis K. (2012)
Organizational Communication: a Critical Perspective
CA: Sage Publications Inc, (valda delar)

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar eller antologibidrag tillkommer om ca 100 sidor.