Kursplan

Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Media and Communication Studies, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: MK007G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 8

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa

  • kunskap om huvuddragen i teorier om medier, kommunikation, organisation och public relations,
  • ökad kunskap om hur betydelser skapas i text och kontext,
  • kunskap om vetenskapliga och metodologiska nyckelbegrepp och hur dessa används inom kvantitativ och kvalitativ forskning, och
  • kunskap om public relations och organisationskommunikation i en samhällskontext.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • relatera analyser av empiriskt material till medie-, kommunikations-, public relations- och organisationsteorier,
  • definiera ett forskningsproblem och formulera forskningsfrågor,
  • applicera relevanta metoder för att angripa ett forskningsproblem,
  • dra understödda slutsatser från de egna undersökningarna och reflektera kring deras bidrag till ämnesområdet,
  • samarbeta med andra studenter och kommunicera kunskaperna effektivt, såväl muntligt som skriftligt, och
  • tillämpa teorier inom området public relations och organisationskommunikation på situationer relevanta för yrket som informatör och kommunikatör.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kritiskt diskutera och värdera medie-, kommunikations-, public relations- och organisationsteorier,
  • kritiskt granska och värdera medietexter,
  • argumentera för olika teoriers och metoders lämplighet för de egna undersökningarna,
  • bedöma och värdera vetenskapliga texter utifrån syfte/frågeställning, teoriers och metoders lämplighet, studiedesign, slutsatser och bidrag till ny kunskap,
  • urskilja och diskutera olika arbetsmetoder inom public relations, och
  • kritiskt granska strategisk kommunikation, och placera public relations i ett samhälleligt sammanhang.

Innehåll

Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om centrala teoribildningar och forskningsområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen.

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att identifiera och analysera kommunikationsteoretiska problem. Vidare behandlas vetenskaplig metodik, relationen teori-metod, formulering av vetenskapliga problem, forskningsdesign, olika typer av urval liksom generaliserbarhet, validitet och reliabilitet. Studenten tränar även sin förmåga att skriva vetenskapliga texter.

PR och organisation, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om PR och PR-områdets organisatoriska sammanhang. Teorier om organisation och organisationskommunikation introduceras, liksom deras tillämpningsområden i en samhällskontext.

Examinationer och betyg

Medie- och kommunikationsteorier

Medie- och kommunikationsteorier, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teoretisk uppgift I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretisk uppgift II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande

Metodologi och forskningsmetodik, 3 högskolepoäng (Provkod: B008)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvantitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvalitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PR och organisation

PR och organisation I, 4 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PR och organisation II, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.

Examinationsformer

Medie- och kommunikationsteorier, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig examination.

Teoretisk uppgift I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

Teoretisk uppgift II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

Metodologi och forskningsmetodik, 3 högskolepoäng (Provkod: B008)
Skriftlig tentamen.

Kvantitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B006)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

Kvalitativ undersökning, 6 högskolepoäng (Provkod: B007)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

PR och organisation I, 4 högskolepoäng (Provkod: C005)
Skriftlig tentamen.

PR och organisation II, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C006)
Praktiska och muntliga examinationer.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på svenska på vårterminen men viss undervisning kan ske på engelska.
Kursen ges på engelska på höstterminen.

Denna kurs får inte medtagas i examen tillsammans med kurserna PR och organisationer, 7,5 högskolepoäng, Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng samt Att analysera medier och kommunikation, 15 högskolepoäng eller kursen Public relations och planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Durham, Meenakshi Gigi, & Kellner, Douglas M. (eds) (2012)
Media and Cultural Studies: KeyWorks
London and Malden, MA.: Wiley-Blackwell (andra upplagan)

Hodkinson, Paul (senaste upplaga)
Media, culture and society. An introduction
London: Sage

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur om ca 150 sidor kan tillkomma.

Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (senaste upplagan)
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber

Ledin, Per & Machin, David (2018)
Doing visual analysis. From theory to practice
London: Sage Publications Ltd

Språkrådet (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Referenslitteratur

Wahlgren, Lars (senaste upplaga)
SPSS steg för steg
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur om ca 300 sidor samt onlinematerial kan tillkomma.

PR och organisation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bolman, Lee G. & Deal, Terrence (senaste upplaga)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Fredriksson, Magnus (2021)
Organisationer och kommunikation
Lund: Studentlitteratur. (valda delar)

Ihlen, Øyvind & Fredriksson, Mattias (2018)
Public relations and social theory: key figures, concepts and developments
New York: Routledge, (valda delar)

Referenslitteratur

Mumby, Dennis K. (2012)
Organizational Communication: a Critical Perspective
CA: Sage Publications Inc, (valda delar)

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.