Kursplan

Planerad kommunikation II - Design, 30 högskolepoäng

Applied Communication II - Design, 30 Credits

Kurskod: MK009G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om

  • vad som är kännetecknande i en kravspecifikation för beställningsfilm,
  • vanliga begrepp och tekniker som används i filmproduktion,
  • hur man väljer lämplig presentationsform för ett uppdrag, och
  • effektiva arbetssätt i arbetet med mallbaserad webbdesign.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • aktivt delta i alla steg i produktionskedjan i skapandet och distributionen av en beställningsfilm,
  • hantera teknik som används vid videoinspelning och filmklippning,
  • utveckla en idé för en beställningsfilm, skriva manus för den, klippa filmen så att filmens idé och manus gestaltas,
  • ta fram strategier som kan användas för att lösa ett kommunikationsproblem,
  • planera, leda och tekniskt genomföra ett projekt fram till färdig produkt utifrån en kravspecifikation, och
  • hantera kodstycken för webben i framställandet av användaranpassade grafiska gränssnitt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • välja en berättarmodell som gör det möjligt att uppfylla kraven för en beställningsfilm,
  • välja estetiskt uttryckssätt som kommunicerar ett budskap,
  • göra val för en kommunikationsinsats som verkar positivt i fråga om att uppfylla uppdragets syfte,
  • kritiskt analysera och reflektera kring skapandet av användaranpassade webbplatser, och
  • i skrift analysera och reflektera kring de val som gjorts under arbetet med ett projekt.

Kursens huvudsakliga innehåll

Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng

Delkursens syfte är att skapa förståelse för de förutsättningar som gäller i skapandet av beställningsfilm vilket innebär kännedom om manusskrivning, begrepp och tekniker. Vidare får studenten genomföra ett kortfilmsprojekt som är kopplat till ett kommunikationsproblem. Studenten är delaktig i hela produktionskedjan som innebär manusskrivning, inspelning, klippning, efterproduktion och distribution.

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

I delkursen fördjupas kunskaperna i programmeringsspråk för webben. Syftet är att studenten ska lära sig göra omfattande och detaljerade modifieringar i hemsidor som skapats med verktyg för mallbaserad webbdesign. Studenten skapar en webbplats för vilken det grafiska gränssnittet anpassas, samt tar fram innehåll och teknik till webbplatsen. Arbetet vilar på kommunikationsplattformen för uppdraget, som studenten själv skriver.

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Den studerande ska individuellt, eller i samarbete med andra studenter, lösa ett kommunikationsproblem åt ett företag eller en organisation. Arbetet genomförs i projektform och ska leda till en färdig produkt där studenten inledningsvis rådgör med lärare och uppdragsgivare om projektets förutsättningar. Framställandet av produkten ska ske i samarbete med uppdragsgivaren samt med hjälp av handledning från universitetet. Under genomförandet av projektet skriver studenten en PM som ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv beskriver och analyserar arbetsprocessen.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. De praktiska momenten sker tidvis genom att studenten är aktiv i laborativa övningar under föreläsningarna men ibland också innan föreläsningarna som då efterföljs av mer seminarieliknande tillfällen som ägnas åt fördjupning och uppföljning av studentens frågor. Mellan föreläsningarna är studenten aktiv i eget arbete med praktiska och skriftliga uppgifter samt genom formativa övningar som oftast innebär återkoppling på annan students inlämning eller reflektioner på eget arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Beställningsfilm på webben

Produktion av beställningsfilm, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Gruppvis produktion av beställningsfilm samt individuell skriftlig reflektion.

Videoredigering och klippteknik, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Klippning av dokumentärfilm, individuell uppgift.

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Gruppvis produktion av mallbaserad webbplats samt individuella skriftliga uppgifter.

Grafisk design och layout av webbplats, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Individuell produktion av webbplats.

Projektarbete

Projekt, 11,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Gruppvis produktion av ett projekt samt muntlig redovisning av projektet.

PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Individuell skriftlig uppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Produktion av beställningsfilm
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videoredigering och klippteknik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grafisk design och layout av webbplats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projekt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Planerad kommunikation I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Videokurser och handledning från www.lynda.com.

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Friedmann, Anthony (senaste upplagan)
Writing for visual media
Oxford: Focal Press, (valda delar)

Referenslitteratur

Millerson, Gerald & Owens, Jim (senaste upplagan)
Video Production Handbook
Oxford: Focal Press

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability
New Riders Publishing

Referenslitteratur

Nielsen, Jakob (2006)
Prioritizing Web Usability
Indianapolis: New Riders Publishing

Staflin, Rolf (2011)
HTML och CSS-boken
Pagina förlag

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Larsson, Larsåke (2014)
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Studentlitteratur AB

Referenslitteratur

Bergström, Bo (2014)
Reklam: strategiskt och kreativt
Carlsson

Cornelissen, Joep (2014)
Corporate Communication, A Guide to Theory and Practice
Sage Publications Ltd

Mårtenson, Rita (2008)
Marknadskommunikation: kunden, varumärket, lönsamheten
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Litteratur tillkommer och väljs i samråd med handledare.