Kursplan

Planerad kommunikation I, 30 högskolepoäng

Applied Communication I, 30 Credits

Kurskod: MK017G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • kunskap om dominerande teorier inom planerad kommunikation och kampanjplanering,
  • förståelse för effekter av olika arbets- och uttrycksformer för att bedriva planerad kommunikation, och
  • kunskap om grundläggande retoriska begrepp och användningen av dessa i planerad kommunikation och förståelse för grundläggande principer som används för layout, typografi och publicering i digitala medier och tryck.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • göra skriftliga och visuella presentationer av strategiska budskap riktade till specifika målgrupper,
  • tillämpa teorier inom området i situationer som informatörer och kommunikatörer möter i sin yrkespraktik,
  • utföra mindre informations- och kommunikationsprojekt avseende både strategisk planering och praktiskt genomförande,
  • arbeta med produktion och tekniska lösningar inom visuella medier,
  • tillämpa ett retoriskt tänkande vid produktion av text och bild som ska användas i planerad kommunikation, och
  • resonera kring användarfrågor i digitala medier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • kritiskt analysera och reflektera kring centrala faktorer i visuell kommunikation,
  • bedöma och kritiskt diskutera egna och andras retoriska produkter i ett retoriskt perspektiv, ett etiskt perspektiv och ett genusperspektiv,
  • kritiskt diskutera informatörens och kommunikatörens arbetsmetoder och yrkesroll,
  • utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder inom visuell kommunikation, public relations, strategisk kommunikation, marknadskommunikation och kampanjplanering,
  • kritiskt granska planerad och strategisk kommunikation, och
  • placera yrkespraktiken i ett samhälleligt sammanhang.

Kursens huvudsakliga innehåll

Planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger grundläggande kunskaper om området planerad kommunikation. Den inleds med en historisk och teoretisk genomgång av de olika områdena public relations, strategisk kommunikation och marknadskommunikation. Därefter fokuseras den praktiska arbetsprocessen inom området, med betoning på analys-, planerings- och metodfrågor.

Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge kunskap om retoriska, marknadskommunikativa, estetiska och tekniska perspektiv på multimodal kommunikation. Här ingår bland annat att diskutera retorikens roll i och relation till marknadskommunikation; varumärken och varumärkeskommunikation; etik och genus; mediers olika kommunikativa förutsättningar samt tekniska lösningar och estetiska val. Studenten ges tillfälle att med hjälp av retoriska verktyg och digitala layoutverktyg som hanterar textdesign, bild, färg och formverktyg, träna på att producera multimodala texter. De grafiska produkterna som skapats publiceras i digitala medier.

Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion, 15 högskolepoäng

Delkursen ger fördjupning i kampanjplanering samt hur delar av en kampanj kan utformas med hjälp av digitala och interaktiva kommunikations- och uttrycksformer. Under delkursen planeras och utformas en PR-, opinions/samhälls- och/eller marknadskommunikationskampanj. Under delkursen produceras även en webblösning, som en del av kampanjens mediestrategi. Delkursens webbmoment ger grunder i olika webbstandarder och verktyg för webbproduktion och design. Under webbmomentet diskuteras användbarhet, grafik och textutformning för webb och andra digitala miljöer, som en del i den övergripande kampanjplanens medieval. I delkursen ingår fortlöpande inlämningsuppgifter av såväl analytisk som praktisk/estetisk karaktär.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Planerad kommunikation

Planerad kommunikation - begrepp, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Planerad kommunikation - teori och forskning, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Presentation av uppgift vid seminarium.

Planerad kommunikation - teori och praktik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Hemtentamen.

Retorisk marknadskommunikation i visuella medier

Produktion av magasin, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuella och gruppvisa uppgifter samt obligatoriskt deltagande i examinationsseminarium.

Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion

Kampanjstrategisk planering, 7 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig redovisning och muntlig presentation av samt opposition på kampanjstrategisk plan.

Produktion av mindre webbplats, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Inlämningsuppgift rörande grundläggande tekniker i webbproduktion.

Produktion av kampanjsajt, 6 högskolepoäng (Provkod: C003)
Produktion av webblösning som del av kampanjplan, samt presentation av webbproduktion.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planerad kommunikation - begrepp
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planerad kommunikation - teori och forskning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Planerad kommunikation - teori och praktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Produktion av magasin
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kampanjstrategisk planering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Produktion av mindre webbplats
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Produktion av kampanjsajt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng eller Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, inriktning film, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

På vissa moment kan undervisningsspråket vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisningen, t.ex. licensavgifter.

Planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Coombs, Timothy W. & Holladay, Sherry J. (senaste upplagan)
It's not just PR: public relations in society
Malden, MA: Wiley Blackwell

Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (senaste upplagan)
Strategisk kommunikation: en introduktion
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Larsson, Larsåke (2014)
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Mahoney, James (senaste upplagan)
Strategic Communication. Campaign Planning
Sydney: Oxford University Press

Mårtenson, Rita (senaste upplagan)
Marknadskommunikation: kunden, varumärket, lönsamheten
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Tillägg och kommentarer

Artiklar om ca 200 sidor tillkommer.

Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Jais-Nielsen, Eva (2004)
Tidskriftsdesign
Stockholm: Ordfront

Kjeldsen, Jens E. (2008)
Retorik idag
Lund: Studentlitteratur

Mårtenson, Rita (senaste upplagan)
Marknadskommunikation: kunden, varumärket, lönsamheten
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Rosén, Mikael (senaste upplagan)
Skriva för att övertyga
Stockholm: Sanoma Utbildning

Videokurser och handledning från www.lynda.com

Referenslitteratur

Foundations of Typography: Choosing and Combining Typefaces -Ina Saltz
http://www.lynda.com/Design-Typography-tutorials/Foundations-Typography-Choosing-Combining-Typefaces/162445-2.html, Föreläsning på Lynda.com

Heine, Arne (2005)
Arne Heines bok om typografi
Askersund: Bild & Kultur

Lupton, Ellen (senaste upplaga)
Graphic Design the New Basics
New York: Princeton Architectural Press

Tillägg och kommentarer

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.

Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Geijer, Erik (2012)
Skriva för webben
SE:S Internetguide nr. 8, https://www.iis.se/guide/att-skriva-for-webben/

Videokurser och handledning från www.lynda.com

Tillägg och kommentarer

Litteraturen från delkurs planerad kommunikation och delkurs retorisk marknadskommunikation i visuella medier används samt artiklar om ca 100 sidor tillkommer.