Kursplan

Kortfilm med visuella effekter och ljuddesign, 30 högskolepoäng

Short Film with Visual Effects and Sound Design, 30 Credits

Kurskod: MK021G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-01-13 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • kunskap om grunderna i videoproduktion och filmisk gestaltning,
  • kunskap om arbetsprocessen kring inspelning med green screen och compositing,
  • kunskap om arbetsprocessen kring eftersynkning av ljud (ADR) och arbete med ljuddesign i stereo och surround,
  • insikt i den svenska filmbranschens villkor,
  • förståelse för grundläggande manus, dramaturgi och visuell kommunikation, och
  • förståelse för hur och vad visuella produktioner kommunicerar i olika sammanhang.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • använda professionella verktyg för videoprodukton, compositing och ljuddesign på grundläggande nivå,
  • gestalta med rörliga bilder och ljuddesign på ett estetiskt och berättarmässigt genomtänkt sätt,
  • framställa en färdig produkt inom en given tidsram och under givna förutsättningar, och
  • analysera egna och andras produktioner utifrån den visuella kommunikationens teori och kortfilmens dramaturgi och förutsättningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • reflektera och argumentera utifrån egna och andras medieproduktioner,
  • göra rimliga ställningstaganden om lämpligheten för olika tekniker och metoder beroende på förutsättningarna i produktionen,
  • argumentera för estetiska och innehållsliga val, särskilt beaktande visuell kommunikation och kortfilmens dramaturgi och förutsättningar, och
  • värdera egna och andras medieproduktioner.

Kursens huvudsakliga innehåll

Video med compositing och ljuddesign, 15 högskolepoäng

Delkursen ger kunskaper i att skapa och kombinera videomaterial av olika slag. Delkursen ger även kunskaper i att spela in ljud och att designa egna ljud. I delkursen tränar sig studenterna i bild- och ljudberättande, manus- produktions- och iscensättningstekniker, arbete med green screen och eftersynkning av ljud (ADR). De arbetar även med den visuella kommunikationens teori.

Kortfilmsprojekt, 15 högskolepoäng

Under delkursen genomför studenterna gruppvis ett kortfilmsprojekt där de tränar sig i filmiskt berättande och gestaltning i bild och ljud. Delkursen ger även kunskaper i bearbetning av videomaterial med hjälp av effekter och surroundljud. Projekten utgår ifrån kortfilmens dramaturgi och förutsättningar. I delkursen får även studenterna utveckla sin förståelse för kortfilmsteori.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, enskilda övningar, gruppövningar, handledning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Video med compositing och ljuddesign

Visuell kommunikation I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftliga inlämningsuppgifter.

Visuell kommunikation II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Skriftliga inlämningsuppgifter.

Video med compositing, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter.

Ljuddesign för video med compositing, 3 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter.

Filmscen, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter.

Ljuddesign och klippning för filmscen, 3 högskolepoäng (Provkod: C002)
Skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter.

Kortfilmsprojekt

Kortfilm, 10 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter samt obligatoriska undervisningsmoment i form av deltagande i grupparbete.

Kortfilmsteori, 5 högskolepoäng (Provkod: B002)
PM.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Visuell kommunikation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Visuell kommunikation II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Video med compositing
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ljuddesign för video med compositing
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kortfilm
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kortfilmsteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Filmscen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ljuddesign och klippning för filmscen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

45 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, inriktning film, 30 högskolepoäng och Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, inriktning film, 30 högskolepoäng. Alternativt 45 högskolepoäng från Filmvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng och Filmvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Under vissa moment kan undervisningsspråket vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur som rör hela kursen

Adobe Creative Team (senaste utgåvan)
Adobe Audition CC Classroom in a Book
Adobe Press, U.S.

Fridsma, Lisa (senaste utgåvan)
Adobe After Effects CC Classroom in a Book
Adobe Press, U.S.

Jago, Maxim (senaste utgåvan)
Adobe Premiere Pro CC Classroom in a Book
Adobe Press, U.S.

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen
Videokurser från www.linkedin.com/learning.
Kan tillkomma ca. 100 sidor vetenskapliga texter som läggs upp på Blackboard.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Video med compositing och ljuddesign, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Cowgill, Linda (2005)
Writing Short Films: Structure & Content for Screenwriters
New York: Lone Eagle Publishing Co (2nd edition)

Kortfilmsprojekt, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Cowgill, Linda (2005)
Writing Short Films: Structure & Content for Screenwriters
New York: Lone Eagle Publishing Co (2nd edition)

Dykhoff, Klas (2018)
Filmljud, ljudbild eller synvilla (e-bok)