Kursplan

Public relations och planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Public Relations and Applied Communication, 7,5 Credits

Kurskod: MK037G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • översiktligt beskriva de dominerande internationella teoribildningarna inom public relations, organisationskommunikation och kampanjplanering.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • tillämpa teorier inom området public relations i situationer som informatörer och kommunikatörer möter i sin yrkespraktik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder inom public relations, organisationskommunikation och kampanjplanering,
  • kritiskt granska planerad och strategisk kommunikation, och
  • placera public relations i ett samhälligt sammanhang.

Innehåll

Tyngdpunkten i kursen ligger på att studenterna ska tillägna sig kunskaper om grundläggande principer för public relations och tillämpad organisatorisk kommunikation. Kursen inleds med en genomgång av teorier och användbara modeller inom området. Former och strategier för planerad kommunikation och informationskampanjer behandlas, liksom risk- och kriskommunikation och massmedierelationer. Kursen avslutas med författande av ett PM inom området Public Relations/planerad kommunikation.

Examinationer och betyg

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga examinationer.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Denna kurs får inte medtagas i examen tillsammans med kursen Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng eller kursen PR och organisationer 7,5 högskolepoäng.

Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Ralph Tench and Liz Yeomans (2017)
Exploring Public Relations: Global Strategic Communication (4th Edition)
London: Harlow

Tillägg och kommentarer
Ytterligare artiklar om 250 sidor tillkommer.