Kursplan

Strategisk kommunikation och place branding, 7,5 högskolepoäng

Strategic Communication and Place Branding, 7,5 Credits

Kurskod: MK038G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • översiktligt beskriva de dominerande internationella teoribildningarna och perspektiven inom place och nations branding.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • tillämpa teorier och begrepp inom området place och nations branding i praktiken, och
  • kritisk värdera place och nations brandings kampanjer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar studenten förmåga att

  • utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder inom place och nations branding,
  • kritiskt granska studier av place och nations branding, och
  • placera branding i ett samhälleligt och historiskt sammanhang.

Innehåll

Tyngdpunkten i kursen ligger på att studenterna ska tillägna sig kunskaper om grundläggande principer för place och nations branding. Under kursen kommer vi kritiskt utforska olika aspekter av place och nations branding, samt diskutera historiska och teoretiska förhållanden.

Examinationer och betyg

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntliga examinationer.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Angell, Svein Ivar & Mordhorst, Mads (2015)
"National Reputation Management and the Competition State: The cases of Denmark and Norway" i Journal of Cultural Economy 8(2), 184-201

Dinnie, Keith (2016)
Nation Branding: Concepts, Issues, Practice (2nd Edition)
Elsevier

Hanna, Sonja & Rowley, Jennifer (2008)
"An analysis of terminology use in place branding" i Place Branding and Public Diplomacy, 4(1), 61-75

Kaneva, Nadia (2011)
"Nation Branding: Toward an Agenda for Critical Research" i International Journal of Communication, 5(2011), 117-141

Tillägg och kommentarer
Artiklar om ca 200 sidor tillkommer.