Kursplan

Videografi för filmvetare, 15 högskolepoäng

Videography for Film Students, 15 Credits

Kurskod: MK042G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha fördjupade kunskaper om

  • film som medel för essäistiskt, analytiskt, och teoretiskt tänkande, och
  • videografisk filmvetenskap, essäfilm, och film som teori/filosofi.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • göra ett videografiskt filmvetenskapligt arbete där studenten uppvisar en förmåga att i och genom videoessäformatet utföra kritiska, analytiska, och teoretiska undersökningar,
  • utnyttja videoformatets expanderade formella möjligheter så att analys och teoretisk argumentation går bortom vad som kan göras med enbart text,
  • förstå och reflektera kring avancerat tänkande och teoretiserande som sker i och genom rörlig bild med ljud,
  • formulera en akademisk problemställning inom ramen för filmvetenskap (och/eller relevanta angränsande ämnen) samt utföra en videografisk undersökning av problemställningen med adekvata metoder,
  • aktivt bidra i seminariediskussioner, med egna presentationer av analyser av kursmaterial (filmer och litteratur), och i form av kamratgranskning, och
  • konstruktivt framföra och bemöta kritik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • värdera och förhålla sig till skillnader mellan att uttrycka sig vetenskapligt i och genom enbart text och i och genom rörlig bild med text och ljud,
  • värdera och förhålla sig rigoröst till kunskapsläget kring ett problemområde inom ramen för filmvetenskap (och/eller ett relevant angränsande ämne),
  • värdera teoriers och metoders grad av lämplighet för en avgränsad videografisk undersökning,
  • ta ansvar för att den egna kunskapsproduktionen är etiskt hållbar, och
  • känna igen och upprätthålla god ton och ett vetenskapligt förhållningssätt i kommunikationen med lärare och studiekamrater.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen sammanförs filmprogrammets teoretiska och praktiska aspekter i en direkt syntes. Kursen undersöker essäfilm, film som teori/filosofi, och videografisk filmvetenskap, parallellt med att studenterna arbetar med självständiga videografiska filmessäer – med stöd av handledning och kamratgranskning – där det kritiska, analytiska, och teoretiska står i centrum. Dessa videografiska essäer kan delvis liknas vid akademiska uppsatser som "skrivs" i och genom videoformatet. Studenterna kan välja att i videografisk form vidareutveckla eller ta som utgångspunkt de kandidatuppsatser de skrivit/påbörjat tidigare i programmet, eller arbeta med en videografisk undersökning fristående från uppsatsen. I arbetet ingår oavsett att söka upp och i samråd med handledaren bearbeta ny litteratur relevant för undersökningen.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, seminariepresentationer, filmvisningar, kamratgranskning, handledning, samt självständigt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Essäfilm, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Seminariepresentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Videografisk filmvetenskap och videoessäer, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Seminariepresentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Film som teori/filosofi, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Seminariepresentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Videografiskt självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Videografiskt självständigt arbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Essäfilm
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videografisk filmvetenskap och videoessäer
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Film som teori/filosofi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videografiskt självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 10 högskolepoäng där ett Videografiskt självständigt arbete ska ingå.

Särskild behörighet och andra villkor

120 högskolepoäng inom filmvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap eller mediestudier, varav minst 60 högskolepoäng ska vara successiv fördjupning inom filmvetenskap/inriktning film.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alter, Nora M. (2018)
The Essay Film After Fact and Fiction
New York: Columbia University Press

E-texter (bokkapitel/artiklar), ca 200-400 sidor

Tillägg och kommentarer
Övrig litteratur kopplad till individuella videografiska projekt som väljs av studenterna i samråd med kursläraren, ca 500-1000 sidor.