Kursplan
Strategisk kommunikation I, 30 högskolepoäng
Strategic Communication I, 30 Credits
Kurskod: | MK043G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2024-03-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-12-03 | Litteraturlista fastställd: | 2024-03-13 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2024 | Revision: | 4 |
Mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om teorier inom strategisk kommunikation och kampanjplanering,
- förståelse för effekter av olika arbets- och uttrycksformer för att bedriva strategisk kommunikation,
- kunskap om grundläggande retoriska begrepp och användningen av dessa i strategisk kommunikation, och
- förståelse för grundläggande principer som används för layout, typografi och publicering i digitala medier och tryck.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tillämpa teorier inom området i situationer som informatörer och kommunikatörer möter i sin yrkespraktik,
- utföra mindre informations- och kommunikationsprojekt avseende både strategisk planering och praktiskt genomförande,
- arbeta med produktion och tekniska lösningar inom visuella medier,
- tillämpa ett retoriskt tänkande vid produktion av text och bild som ska användas i strategisk kommunikation,
- göra skriftliga och visuella presentationer av strategiska budskap riktade till specifika målgrupper, och
- resonera kring användarfrågor i digitala medier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- reflektera kring centrala faktorer i visuell kommunikation,
- bedöma och kritiskt diskutera egna och andras kommunikationsprodukter i ett retoriskt perspektiv, ett etiskt perspektiv och ett genusperspektiv,
- kritiskt diskutera informatörens och kommunikatörens arbetsmetoder och yrkesroll,
- utifrån olika kriterier urskilja lämpliga arbetsmetoder inom visuell kommunikation och strategisk kommunikation,
- kritiskt granska strategisk kommunikation, och
- placera yrkespraktiken i ett samhälleligt sammanhang.
Innehåll
Strategisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar området strategisk kommunikation. Den inleds med en historisk och teoretisk genomgång av de olika områdena public relations, strategisk kommunikation och marknadskommunikation. Därefter fokuseras den praktiska arbetsprocessen inom området, med betoning på analys-, planerings- och metodfrågor.
Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar retoriska, marknadskommunikativa, estetiska och tekniska perspektiv på multimodal kommunikation. Retorikens roll i, och relation till marknadskommunikation; varumärken och varumärkeskommunikation; etik och genus; mediers olika kommunikativa förutsättningar samt tekniska lösningar och estetiska val, diskuteras. Studenten tränar med hjälp av retoriska verktyg och digitala layoutverktyg på att producera multimodala texter.
Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion, 15 högskolepoäng
Delkursen behandlar kampanjplanering samt hur delar av en kampanj kan utformas med hjälp av digitala och interaktiva kommunikations- och uttrycksformer. En PR-, opinions/samhälls- och/eller marknadskommunikationskampanj planeras och utformas. Som del av kampanjens mediestrategi produceras en webblösning. I detta ingår att diskutera användarbarhet, grafik, textutformning för webb. Vidare behandlas olika webbstandarder och verktyg för webbproduktion.
Examinationer och betyg
Strategisk kommunikation
Strategisk kommunikation - begrepp, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Strategisk kommunikation - teori och forskning, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Strategisk kommunikation - teori och praktik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Retorisk marknadskommunikation i visuella medier
Produktion av magasin, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion
Kampanjstrategisk planering, 7 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Produktion av mindre webbplats, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Produktion av kampanjsajt, 6 högskolepoäng (Provkod: C003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.
Examinationsformer
Strategisk kommunikation - begrepp, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig tentamen.
Strategisk kommunikation - teori och forskning, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Presentation av uppgift vid seminarium.
Strategisk kommunikation - teori och praktik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig tentamen.
Produktion av magasin, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuella och gruppvisa uppgifter samt examinationsseminarium.
Kampanjstrategisk planering, 7 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig redovisning och muntlig presentation samt opposition på kampanjstrategisk plan.
Produktion av mindre webbplats, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Inlämningsuppgift rörande grundläggande tekniker i webbproduktion.
Produktion av kampanjsajt, 6 högskolepoäng (Provkod: C003)
Produktion av webblösning som del av kampanjplan, samt presentation av webbproduktion
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
22,5 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng eller från Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, inriktning film, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
På vissa moment kan undervisningsspråket vara engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Tillägg och kommentarer som rör hela kursen
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisningen, t.ex. licensavgifter.
Strategisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (senaste upplagan)
Strategisk kommunikation: en introduktion
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Larsson, Larsåke (2014)
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Palm, Lars & Åkerström, Marja (2019)
Kommunikationsplanering - En handbok på vetenskaplig grund
Lund: Studentlitteratur
Quesenberry, Keith A. (senaste upplagan)
Social Media Strategy Marketing, Advertising, and Public Relations in the Consumer Revolution
Washington DC: Rowman & Littlefied
Referenslitteratur
Coombs, Timothy W. & Holladay, Sherry J. (senaste upplagan)
It's not just PR: public relations in society
Malden, MA: Wiley Blackwell
Mahoney, James (senaste upplagan)
Strategic Communication. Campaign Planning
Sydney: Oxford University Press
Tillägg och kommentarer
Artiklar om ca 200 sidor tillkommer.
Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Dahlén, Micael, Lange, Fredrik & Rosengren, Sara (senaste upplagan)
Optimal marknadskommunikation
Stockholm: Liber
Kjeldsen, Jens E. (2008)
Retorik idag
Lund: Studentlitteratur
Rosén, Mikael (senaste upplagan)
Skriva för att övertyga
Stockholm: Sanoma Utbildning
Videokurser i Layout och Typografi från LinkedIn Learning
Referenslitteratur
Heine, Arne (2005)
Arne Heines bok om typografi
Askersund: Bild & Kultur
Jais-Nielsen, Eva (2004)
Tidskriftsdesign
Stockholm: Ordfront
Lupton, Ellen (senaste upplagan)
Graphic Design the New Basics
New York: Princeton Architectural Press
Tillägg och kommentarer
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Kampanjplanering, idéarbete och webbproduktion, 15 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Skriva för webben
Internetstiftelsen, https://internetstiftelsen.se/kunskap/rapporter-och-guider/att-skriva-for-webben/
Videokurser i webbproduktion från LinkedIn Learning
Tillägg och kommentarer
Litteraturen från delkursen Strategisk kommunikation och delkursen Retorisk marknadskommunikation i visuella medier används samt att artiklar om ca 200 sidor tillkommer.