Kursplan

Strategisk kommunikation II - Design, 30 högskolepoäng

Strategic Communication II - Design, 30 Credits

Kurskod: MK044G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-03 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om

  • vad som kännetecknar en kravspecifikation för beställningsfilm,
  • vanliga begrepp och tekniker som används i filmproduktion och vid livesänd videoproduktion, och
  • möjligheter och begränsningar med mallbaserad webbdesign.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • delta i alla steg i produktionskedjan i skapandet och distributionen av en beställningsfilm och livesänd videoproduktion,
  • hantera teknik som används vid videoinspelning och filmklippning,
  • skapa och gestalta ett manus för beställningsfilm,
  • lösa ett kommunikationsproblem genom att producera innehåll för olika mediekanaler, och
  • hantera kodstycken för att skapa användaranpassade webbplatser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • värdera vilka berättarmodeller som gör det möjligt att uppfylla kraven för en beställningsfilm,
  • bedöma hur estetiska uttryckssätt kommunicerar olika budskap,
  • resonera kring faktorer som rör skapandet av en användaranpassad webbdesign, och
  • reflektera kring och motivera hur val i en kommunikationsinsats uppfyller uppdragets syfte.

Kursens huvudsakliga innehåll

Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om de förutsättningar som gäller i skapandet av beställningsfilm vilket innebär kännedom om manusskrivning, begrepp och tekniker. Studenten genomför ett kortfilmsprojekt som är kopplat till ett kommunikationsproblem, och är delaktig i hela produktionskedjan.

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i programmeringsspråk för webben. Syftet är att lära sig göra avancerade modifieringar i hemsidor som skapats med verktyg för mallbaserad webbdesign. Studenten skapar en webbplats för vilken det grafiska gränssnittet anpassas, samt tar fram innehåll och teknik till webbplatsen.

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska lösa ett kommunikationsproblem åt ett företag eller en organisation. Studenten producerar innehåll för projektet och arbetet sker i samråd med uppdragsgivaren samt med lärarledd handledning.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Beställningsfilm på webben

Produktion av beställningsfilm, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Gruppvis produktion av beställningsfilm samt individuell skriftlig reflektion.

Videoredigering och klippteknik, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Klippning av dokumentärfilm, individuell uppgift.

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Gruppvis produktion av mallbaserad webbplats samt individuella skriftliga uppgifter.

Grafisk design och layout av webbplats, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Individuell produktion av webbplats.

Projektarbete

Projekt, 11,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Gruppvis produktion av ett projekt samt muntlig redovisning av projektet.

PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Individuell skriftlig uppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Produktion av beställningsfilm
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videoredigering och klippteknik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grafisk design och layout av webbplats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projekt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Strategisk kommunikation I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Friedmann, Anthony (senaste upplagan)
Writing for visual media
Oxford: Focal Press, (valda delar)

Referenslitteratur

Millerson, Gerald & Owens, Jim (senaste upplagan)
Video Production Handbook
Oxford: Focal Press

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability
Indianapolis: New Riders Publishing

Referenslitteratur

Nielsen, Jakob (2006)
Prioritizing Web Usability
Indianapolis: New Riders Publishing

Staflin, Rolf (2011)
HTML och CSS-boken
Stockholm: Pagina förlag

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Larsson, Larsåke (2014)
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Bergström, Bo (2014)
Reklam: strategiskt och kreativt
Stockholm: Carlssons

Cornelissen, Joep (senaste upplagan)
Corporate Communication, A Guide to Theory and Practice
London: Sage Publications

Mårtenson, Rita (2008)
Marknadskommunikation: kunden, varumärket, lönsamheten
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Litteratur tillkommer och väljs i samråd med handledare.