Kursplan

Strategisk kommunikation II - Design, 30 högskolepoäng

Strategic Communication II - Design, 30 Credits

Kurskod: MK044G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-03 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 4

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om

  • vad som kännetecknar en kravspecifikation för beställningsfilm,
  • vanliga begrepp och tekniker som används i videoproduktion, och
  • möjligheter och begränsningar med mallbaserad webbdesign.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • delta i alla steg i produktionskedjan i skapandet av uppdragsfilm eller livesänd videoproduktion,
  • lösa ett kommunikationsproblem genom att producera innehåll för olika mediekanaler, och
  • hantera grafik och kodstycken för att skapa användaranpassade webbplatser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • värdera vilka berättarmodeller som gör det möjligt att uppfylla kraven för en beställningsfilm,
  • bedöma vilka estetiska uttryckssätt som är lämpliga för att möta kraven i en kommunikationsplan,
  • resonera kring faktorer som rör skapandet av en användaranpassad webbdesign, och
  • reflektera kring och motivera hur val i en kommunikationsinsats uppfyller uppdragets syfte.

Innehåll

Uppdragsfilm, 7,5 högskolepoäng

I delkursen får studenten lära sig att producera beställningsfilm som en del av lösningen i ett kommunikationsproblem.

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i programmeringsspråk och användbarhet för webben. Man arbetar med att skapa och modifiera webbplatser med hjälp av verktyg för mallbaserad webbdesign.

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska lösa ett kommunikationsproblem åt ett företag eller en organisation.

Examinationer och betyg

Uppdragsfilm

Produktion av beställningsfilm, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Videoredigering och klippteknik, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grafisk design och layout av webbplats, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektarbete

Projekt, 11,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Examinationsformer

Produktion av beställningsfilm, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift.

Videoredigering och klippteknik, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Praktisk examination.

Skapa och anpassa mallbaserade webbplatser, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Praktisk examination och löpande skriftliga inlämningsuppgifter.

Grafisk design och layout av webbplats, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Praktisk examination.

Projekt, 11,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Praktisk och muntlig examination.

PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Strategisk kommunikation I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.

Uppdragsfilm, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Friedmann, Anthony (senaste upplagan)
Writing for visual media
Oxford: Focal Press, (valda delar)

Referenslitteratur

Millerson, Gerald & Owens, Jim (senaste upplagan)
Video Production Handbook
Oxford: Focal Press

Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability
Indianapolis: New Riders Publishing

Referenslitteratur

Cederholm, Dan (2015)
Css3 for Web Designers
A book apart

Greenwood, Tom (2021)
Sustainable Web Design
A book apart

Hockenberry, Craig, Coady, Geri, Nabors, Rachel & Bram, Stein (2022)
Briefs Anthology 3: Interface Design
A book apart

Walter, Aarron (2011)
Designing for Emotion
A book apart

Projektarbete, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Larsson, Larsåke (2014)
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Bergström, Bo (2014)
Reklam: strategiskt och kreativt
Stockholm: Carlssons

Cornelissen, Joep (senaste upplagan)
Corporate Communication, A Guide to Theory and Practice
London: Sage Publications

Mårtenson, Rita (2008)
Marknadskommunikation: kunden, varumärket, lönsamheten
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Litteratur tillkommer och väljs i samråd med handledare.