Kursplan

Strategisk kommunikation II - Management, 30 högskolepoäng

Strategic Communication II - Management, 30 Credits

Kurskod: MK045G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-03 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande

  • förståelse för strategisk kommunikation som ett verktyg för att nå en organisations övergripande mål i olika typer av situationer,
  • kunskap om och förståelse för kriskommunikation som teori och praktik, och
  • kunskap om och förståelse för utvärderingens logik och betydelse i strategisk kommunikationsverksamhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • tillämpa teorier från kursområdet i praktiska situationer,
  • planera och implementera kommunikationsaktiviteter relaterade till kriskommunikation och utvärdering,
  • producera tal och texter i olika tal- och texttyper för olika situationer, och
  • bedöma egna och andras tal och texter utifrån relevanta teorier, och utifrån denna bedömning kommunicera talens och texternas styrkor och svagheter samt föreslå konstruktiva förändringar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • kritiskt diskutera och värdera strategisk kommunikationsverksamhet samt kommunikatörens arbetsmetoder och yrkesroll,
  • bedöma och värdera olika arbetsmetoder på ledningsnivå inom strategisk kommunikation, och
  • reflektera över den egna tal- och skrivutvecklingen och identifiera styrkor och svagheter i det egna skrivandet/talandet i syfte att urskilja behov av eget fortsatt lärande.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kriskommunikation, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om risk- och kriskommunikation med betoning på krishantering vid såväl samhällskatastrofer som organisatoriska kriser, inklusive medierelationer. Betydelsen av digitala och sociala medier i kriskommunikation och krishantering ges stort utrymme under delkursen.

Utvärdering av strategisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i utvärderingsmetodik inom public relations och strategisk kommunikationsverksamhet. Utvärdering inom detta område gäller såväl organisationsinriktade aktiviteter med kommunikativ betydelse som specifika strategiska kommunikationsaktiviteter/kampanjer. Olika modeller och metoder för utvärdering och analys studeras.

Professionell kommunikation i tal och skrift, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande färdigheter i muntlig och skriftlig framställning. Föreläsningar och övningar utgår från olika kommunikationsverksamheters texter och talsituationer. Under delkursens gång tränar studenten på att skriva sakinriktade texter. Frågor som rör målgruppsanpassning, budskapsformulering, stil, begriplighet, textriktighet, textnormer och språkriktighet behandlas. Vidare övar studenten på att skriva talmanus och att hålla muntliga presentationer.

Valbar delkurs, 7,5 högskolepoäng

Den studerande väljer en av följande delkurser:

Praktik, 7,5 högskolepoäng
4.a Delkursen består av praktik vid relevant informationsverksamhet (PR- och kommunikationsenhet, kommunikationskonsult etc.). Den studerande söker själv sin studiepraktikplats, i samråd med praktikansvarig.

Uppsats, 7,5 högskolepoäng
4.b Inom ramen för delkursen författar den studerande en kunskapsöversikt med anknytning till PR- och kommunikationssektorn och det public relations-inriktade vetenskapsområdet.

Studieformer

Undervisning kan ske genom lektioner, praktiska övningar, handledning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kriskommunikation

Kriskommunikation I, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Kriskommunikation II, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Hemtentamen.

Kriskommunikation III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Presentation vid seminarium.

Utvärdering av strategisk kommunikation

Utvärdering I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Hemtentamen.

Utvärdering II, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Författande av PM och seminarium.

Professionell kommunikation i tal och skrift

Portfolio, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftliga och muntliga uppgifter.

Valbar delkurs

Praktik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Praktik 5 veckor, författande av praktikrapport samt seminarium. (4a)

Uppsats, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Författandet av en kunskapsöversikt och presentation av arbetet vid seminarium. (4b)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kriskommunikation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kriskommunikation II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kriskommunikation III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Utvärdering I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Utvärdering II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Portfolio
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Praktik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Uppsats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 16 högskolepoäng vid val av delkurs 4a och 21 högskolepoäng vid val av delkurs 4b.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Strategisk kommunikation I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kriskommunikation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson, Helen (2014)
Att skriva i sociala medier - i händelse av kris
Myndigheten för samhällets krisberedskap, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27349.pdf

Eriksson, Mats (2018)
"Lessons for Crisis Communication on Social Media: A Systematic Review of What Research Tells the Practice" i International Journal of Strategic Communication

Eriksson, Mats (2009)
Nätens kriskommunikation
Lund: Studentlitteratur

Eriksson, Mats (2020)
Digitaliserade kriskommunikatörer
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Mral, Brigitte & Vigsö, Orla (2013)
Krisretorik. Retoriska aspekter på kriskommunikation
Retorikförlaget, (valda delar)

Ulmer, Robert, Sellnow, Timothy & Seeger, Matthew (2014)
Effective crisis communication: moving from crisis to opportunity
Los Angeles: SAGE, (tredje upplagan)

Vigsö, Orla (2016)
Kriskommunikation
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Litteraturkompendium tillkommer om ca 100 sidor.

Utvärdering av strategisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson, Göran (2019)
Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik
Lund: Studentlitteratur

Eksell, Jörgen & Thelander, Åsa (2014)
Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Lindgren, Lena (2014)
Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
Lund: Studentlitteratur

Noble, Paul & Watson, Tom (2014)
Evaluating Public Relations: A Guide to Planning, Research and Measurement
London: Kogan Page

Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2020)
Perspektiv på utvärdering
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Tillägg och kommentarer
Litteraturkompendium tillkommer om ca 100 sidor samt videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Professionell kommunikation i tal och skrift, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Forsberg, Jenny (senaste upplagan)
Tydliga texter - snabba skrivtips och språkråd
Stockholm: Norstedts

Språkrådet (senaste upplagan)
Myndigheternas skrivregler
Stockholm: Norstedts Juridik AB

Språkrådet (senaste upplagan)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Strömquist, Siv (2014)
Konsten att tala och skriva
Gleerups Utbildning AB

Svenska språknämnden (2010)
Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar)

Referenslitteratur

Hellspong, Lennart (2011)
Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur

Svenska språknämnden (2011)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts

Tillägg och kommentarer
Artiklar tillkommer om ca 100 sidor samt videokurser och handledning från LinkedIn Learning.

Valbar delkurs, 7,5 högskolepoäng

Tillägg och kommentarer

4b: Litteratur väljs i samråd med lärare.