Kursplan

Rytmik I, 7,5 högskolepoäng

Eurhythmics I, 7,5 Credits

Kurskod: MP012G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikpedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-12-14 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • grundläggande kunskap och förståelse för rytmikämnet och dess användande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • en grundläggande färdighet i puls, rytm och olika taktarter,
  • en grundläggande förmåga att i rörelse och dans och kunna uttrycka musik och
  • en grundläggande förmåga att kunna improvisera och komponera musik i rörelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten

  • med hjälp av sina kunskaper självständigt kunna formulera och lösa problem och
  • kunna reflektera och analysera den egna lärprocessen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en introduktion till rytmikämnet genom en översikt av 6 delmoment.

Metrik
Puls, rytm, taktarter och polyrytmik.

Metodik
Rytmikundervisning i skolan.

Improvisation
Klingande och i rörelse.

Komposition
Klingande och i rörelse.

Dans
Folkliga danser från olika delar av världen.

Litteraturstudier

Studieformer

Undervisning bedrivs genom obligatorisk gruppundervisning och skriftliga inlämningsuppgifter.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom klingande, gestaltande och skriftliga arbetsuppgifter under kursens gång.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Delar av kursen kan ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bardon, Emelie (2017)
Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning
Stockholm: Lärarförlaget, ISBN 9789188149169, 159 sidor

Egenproducerat material

Lärarproducerat material

Lilliestam, Lars (2006)
Musikliv. Vad människor gör med musik - och musik med människor
Bo Ejeby Förlag, ISBN/ISSN: 91-88316-44-0, 276 sidor

Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2012)
Föreställningar om kroppen, kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Stockholm: Liber, ISBN/ISSN: 978-9-14-708443-2

Nivbrant Wedin, Eva (2012)
Spela med hela kroppen: rytmik och motorik i undervisningen
Stockholm: Gehrmans musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-7748-322-9, 312 sidor

Referenslitteratur

Bonde, Lars Ole (2009)
Musik og menneske
Samfundslitteratur, ISBN/ISSN: 978-87-593-1400-5

Clausen, Bernd, Hemtek, Ursula & Saether (eds) (2009)
Music in Motion: Diversity and Dialogue in Europe
Transcript Verlag, ISBN/ISSN: 978-3-8376-1074-1

Jacques-Dalcroze, Emile (1997)
Rytm, musik och utbildning
Stockholm : KMH förlag, 282 sidor

Juntunen, Marja-Leena (2004)
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulu : Oulun yliopisto, ISBN/ISSN: 951-42-7401-6, 214 sidor

Ruud, Even (2012)
Varma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitetVarma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitet
Göteborg: Bo Ejeby Förlag

Varkøy, Øivind (1996)
Varför musik? : en musikpedagogisk idéhistoria
Stockholm : Runa, ISBN/ISSN: 91-88298-30-2, 124 sidor

Vernersson, Ann-Krestin (2013)
Ett o-herrans liv i rytmikens tjänst : att utveckla och forma en musikpedagogik
Malmö: Musikhögskolan i Malmö, ISBN/ISSN: 978-91-9795-848-6, 142 sidor