Kursplan

Musikpedagogik för lärare I, 15 högskolepoäng

Music Education for Teachers I, 15 Credits

Kurskod: MP020G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Musikpedagogik Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-17 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • identifiera elevers behov och förutsättningar för lärande i musikundervisning
  • redogöra för styrdokument för musikämnet i grundskolan.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • planera och genomföra musikundervisning utifrån didaktiska ställningstaganden
  • motivera didaktiska val i musikundervisningen
  • tillämpa normkritiska och interkulturella perspektiv på musikundervisning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • överväga val av innehåll, metoder och material i musikundervisning
  • reflektera över praktiska erfarenheter från musikundervisning med stöd av forskningslitteratur
  • problematisera egna värderingar och förhållningssätt till musikundervisning.

Innehåll

Musikpedagogik, 4 högskolepoäng

Introduktion av didaktiska perspektiv på musik och musikundervisning.

Ämnesdidaktik, 3,5 högskolepoäng

Praktiska undervisningsmoment kopplas till didaktisk reflektion.

Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng

Genomförs i grundskolan. Vid särskilda behov kan kursansvarig besluta om placering på gymnasieskola.

Examinationer och betyg

Musikpedagogik

Musikpedagogik, 4 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktik

Ämnesdidaktik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning

Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på ett av momenten Musikpedagogik, 4 högskolepoäng eller Ämnesdidaktik, 3,5 högskolepoäng samt betyget Väl godkänd i delkursen Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng.

Examinationsformer

Musikpedagogik, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Ämnesdidaktik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Muntlig examination och skriftlig inlämningsuppgift.

Verksamhetsförlagd utbildning 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Fullgörande av verksamhetsförlagd utbildning.

Kommentar till examinationsformer
Examinator kan besluta om att med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas i enlighet med institutionens riktlinjer.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan besluta att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera frånvaron inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
”För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet ”Vid tveksamhet om fullgjord VFU” (Dnr ORU 2018/04263).”

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Musik för lärare I, Gymnasieskolan, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Studenten anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Slutlig VFU-placering görs av Örebro universitet och kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Tillägg och kommentarer

Artiklar kan tillkomma. Dessa läggs i förekommande fall på Bb Learn alternativt finns tillgängliga digitalt.

Obligatorisk litteratur

Bergman, Åsa I: Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (Red.) (2011)
Genuskonstruktioner när rockbandet utgör normen
Lund: Studentlitteratur, Musikklassrummet i blickfånget

Björkman, L., & Bromseth, J. (2019)
Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter (Upplaga 1)
Studentlitteratur

Danielsson, Annika (2012)
Musik oss emellan: Identitetsdimensioner i ungdomars musikaliska deltagande, (valda delar läses)
Doktorsavhandling

Hanken, Ingrid Maria & Johansen, Geir (2013)
Musikkundervisningens didaktikk, (valda delar läses)
Oslo: Cappelen Akademisk forlag, 250 s.

Trulsson, Y. och Westvall, M. (Red). (2018)
Skapande och integration (s. 149-168)
Lund: Studentlitteratur. Upplaga: 1:1, ISBN: 9789144120706

Varkøy, Øivind & Söderman, Johan (Red.) (2014).
Musik för alla: filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle, (valda delar läses)
Lund: Studentlitteratur, 214 s.

Åkesson, Emilia. (2016).
Normer, normmedvetenhet och normkritik:
https://www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef362/1539586793376/Normer-normmedvetenhet-och-normkritik.pdf

Referenslitteratur

Dahl, Ulrika. (2016)
”Kön och genus, femininitet och maskulinitet” i En introduktion till genusvetenskapliga begrepp (s.15-19)
http://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf

Falthin, A. & mars, A. (Red).(2020)
Perspektiv på musikpedagogiska praktiker: Undervisa i musik – ett komplext uppdrag, (valda delar läses)
Kungl Musikhögskolan, Stockholm, ISBN: 978-91-983869-7-4 (Digital), 978-91-983869-7-1 (Tryck)

Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014)
Inledning. I: Skola i normer
Malmö: Gleerups

Westerlund, H., Karlsen, S., & Partti, H. (2020)
Visions for Intercultural Music Teacher Education (1st ed. 2020.)
Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21029-8