Kursplan

Instrumentaldiaktik I, 7,5 högskolepoäng

Didactics of Instrumental Teaching I, 7,5 Credits

Kurskod: MP023G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikpedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-08-27 Litteraturlista fastställd: 2019-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten

  • redogöra för och diskutera didaktiska principer för instrumentalundervisning,
  • identifiera grundläggande förutsättningar för planering, genomförande och utvärdering av instrumentalundervisning,
  • definiera och använda några viktiga övnings- och instuderingsstrategier, och
  • redogöra för och diskutera undervisningsmetoder, -repertoar och -litteratur på lägre stadier för sitt huvudinstrument och dess besläktade instrument.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • med viss självständighet kunna planera instrumentallektioner, och
  • reflektera över elevers erfarenheter i relation till de i litteraturen beskrivna forskningsresultaten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • tillämpa kursens didaktiska moment i instrumentalundervisning, och
  • reflektera över sin egen lärarroll och sina egna förutsättningar att fungera som instrumentallärare.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens innehåll syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta som instrumentallärare.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av seminarier och föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Ämnesdidaktik musik, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntlig presentation och skriftliga inlämningsuppgifter.

Ämnesdidaktik instrument och ensemble, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom muntlig presentation och skriftliga inlämningsuppgifter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktik musik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktik instrument och ensemble
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 högskolepoäng eller Musikalisk gestaltning, Jazz och Rock II, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Parncutt, Richard & McPherson, Gary E. (2002)
The science & psychology of music performance
Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-513810-4, 388 sidor

Schenck, Robert (2006)
Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Göteborg : Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-47-9, 269 sidor

Referenslitteratur

Arder, Nanna-Kristin (1996, 4 opplag 2005)
Sangeleven i fokus
Gyldendal Akademisk

Barry Green & W. Timothy Gallwey -
The Inner Game of Music

Gary D. Cook (2006)
Teaching Percussion

Thomson Schirmer, Enbart för studenter med trumset eller slagverk som huvudinstrument

Heinrich Neuhaus -
Om pianospelets konst

Howard Ferguson -
Keyboard Interpretation

Janzon, Ing-Marie (2007)
Öva sång och bli vän med din röst
Hestra : Isaberg, ISBN/ISSN: 978-91-7694-755-5, 70 sidor, Enbart för studenter med sång som huvudinstrument

Rostvall, Anna-Lena & West, Tore (2001)
Interaktion och kunskapsutveckling: en studie av frivillig musikundervisning
Diss. Stockholm: Kungliga Musikhögskolan, ISBN/ISSN: 91-88842-25-8, 334 sidor

Zangger Borch, Daniel (2005)
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
Danderyd : Notfabriken, ISBN/ISSN: 91-85041-61-0, 165 sidor, Enbart för studenter med sång som huvudinstrument

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer litteratur med relevans för studentens huvudinstrument.