Kursplan

Systemtillgänglighet, 9 högskolepoäng

Systems Availability Modelling, 9 Credits

Kurskod: MT601A Högskolepoäng: 9
Huvudområde: Maskinteknik Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-02 Litteraturlista fastställd: 2022-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • förstå innebörden av de grundläggande termer och vokabulär som används i RAMS-modellering,
  • olika typer av feldata och tillämpliga analysmetoderoch prediktiva underhållspolicyer, och
  • redogöra för tillämpliga metoder för att modellera och analysera tillförlitlighet, tillgänglighet, underhållbarhet och säkerhet för system och processer.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande, efter erforderlig övning och träning, kunna

  • konstruera och anpassa komponenttillförlitlighetskurvor från feldata,
  • utför en FMEA-analys av ett system eller en process och bestämma kritiska fel,
  • modellera olika typer av underhållspolicys avseende tillgänglighet och kostnad,
  • tillämpa analytiska metoder, såsom fel- och händelseträdsanalys, för att bedöma systemens tillförlitlighet och säkerhet, och
  • tillämpa simuleringsmodeller för att analysera reparerbara system.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande, efter erforderlig övning och träning, kunna

  • utvärdera olika metoder för att analysera feldata,
  • framgångsrikt hantera en FMEA-analysstudie för ett system eller en process,
  • bedöma fördelar och nackdelar med olika underhållspolicyer, och
  • bestämma lämplig metod för att modellera RAMS-prestanda för ett system eller en process baserat på dess egenskaper och analyskraven.

Kursens huvudsakliga innehåll

Följande moment behandlas

• grundläggande RAMS-terminologi och vokabulär,
• icke-parametrisk och parametrisk feldataanalys,
• feleffektanalys (Failure modes and effects analysis) FMEA,
• modellering av underhållspolicyer,
• kvalitativa och kvantitativa metoder för system tillförlitlighet och tillgänglighetsanalys,
• att utvärdera risker för att oönskade händelser inträffar,
• modellering och simulering av reparerbara system, och
• säkerhetsinstrumenterade system och händelseträdsanalys.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Tillförlitlighet, tillgänglighet, underhållbarhet och säkerhetsmodellering för system och processer, teori, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Tillförlitlighet, tillgänglighet, underhållbarhet och säkerhetsmodellering för system och processer, uppgifter och seminarier, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig och skriftlig redovisning av uppgifter, aktivt deltagande på seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Tillförlitlighet, tillgänglighet, underhållbarhet och säkerhetsmodellering för system och processer, teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Tillförlitlighet, tillgänglighet, underhållbarhet och säkerhetsmodellering för system och processer, uppgifter och seminarier
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga ingående examinationer (provkoder). Sammanvägningen av examinationernas betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E på provkoderna omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett avrundat medelvärde.

Särskild behörighet och andra villkor

Matematisk statistik och sannolikhetslära, 7,5 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Scipy Lecture Notes. https://scipy-lectures.org/index.html.
SimPy Discrete Event Simulation Library. https://simpy.readthedocs.io.

RAMS Modelling of Systems

Referenslitteratur

Andrews John J, Moss Bob. (2002)
Reliability and Risk Assessment. 2nd ed.
Wiley-Blackwell

Meeker William Q, Escobar Luis A. (1998)
Statistical Methods for Reliability Data.
Wiley-Blackwell

Vetenskapliga artiklar och annat material som görs tillgängligt via kursens hemsida tillkommer.