Kursplan
Musikvetenskap, Populärmusikforskning - medier, mediering och medialisering, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Musicology, Popular Music Studies - Media, Mediation and Mediatization, Intermediate Course, 30 Credits
Kurskod: | MV002G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikvetenskap | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2017-12-19 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 5 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för populärmusik som historiskt och kulturellt fenomen
- sammanfatta litteratur och metodologi inom fältet populärmusikforskning
- diskutera musik som audiovisuellt och medierat fenomen
- beskriva musikens medialisering under det senaste seklet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera populärmusik utifrån musikvetenskapliga, musiksociologiska och kulturhistoriska perspektiv på en grundläggande nivå
- reflektera över mediernas roll för populärmusiken
- kritiskt analysera historieskrivning och mytskapande inom populärmusiken
- redogöra för och diskutera skillnaden mellan begreppen mediering och medialisering genom tydliga exempel
- undersöka musik genom att tillämpa multimodal analys.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- reflektera över populärmusikens samhälleliga och kulturella funktioner
- kritisera och problematisera myter och mytskapande i populärmusik
- värdera olika analysmetoder och deras tillämpbarhet på olika typer av musik.
Innehåll
Kursen är strukturerad som fyra delkurser. De tre första delkurserna fungerar som introduktioner som ger studenten ingångar till historieförståelse, relevant terminologi, litteratur och analysverktyg. Den slutliga delkursen samlar dessutom ihop delkursens teman och ger studenten möjlighet att använda sig av kunskap från alla kursens delkurser i ett större skriftligt arbete.
Populärmusik, genus och identifikation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen introducerar populärmusikforskning som det kritiska studiet av 'populärmusik' i vid bemärkelse. Särskilt uppmärksammas forskning kring persona-begreppet samt mediernas roll i hur en artist utvecklar och iscensätter sin persona, där dess beroende av identitetskategorier som genus och sexualitet står i centrum.
Populärmusik, historieskrivning och mytskapande, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar populärmusik som historiskt och kulturellt fenomen i modern tid. Kursen ger verktyg för en kritisk analys av historieskrivning och mytskapande inom populärmusiken, samt mediernas funktion och betydelse för detta mytskapande.
Medialisering: från grammofon till smarttelefon, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar musikens medialisering med tonvikt på hur grammofonen, grammofonskivan och deras digitala efterföljare som mp3 och streamingtjänster under det senaste seklet påverkat både musicerande, komponerande och musiklyssnande.
Musik och multimodalitet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger ett brett men kritiskt perspektiv på musik som audiovisuellt mediefenomen, samt hur det audiovisuella präglar vår vardag. Med insyn i historik och musikproduktion i studio får studenten reflektera kring hur och i vilken mån olika analysmetoder kan appliceras på olika sorters musik samt själv tillämpa multimodal analys på ett för uppgiften relevant musikexempel.
Examinationer och betyg
Populärmusik, genus och identifikation
Populärmusik, genus och identifikation, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Populärmusik, historieskrivning och mytskapande
Populärmusik, historieskrivning och mytskapande, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Medialisering: från grammofon till smarttelefon
Medialisering: från grammofon till smarttelefon, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A009)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Musik och multimodalitet
Musik och multimodalitet, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Examinationsformer
Populärmusik, genus och identifikation, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.
Populärmusik, historieskrivning och mytskapande, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.
Medialisering: från grammofon till smarttelefon, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A009)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.
Musik och multimodalitet, 1, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.
Kommentar till examinationsformer
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
15 högskolepoäng från Musikvetenskap, Musikvetenskapens värld och musikvetenskap i världen, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Tillägg och kommentarer
Till samtliga delkurser tillkommer artiklar enligt lärarens anvisningar.
Populärmusik, genus och identifikation, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Auslander, Philip (2006)
Performing Glam Rock
Michigan University Press
Bayton, Mavis (1998)
Frock Rock: Women Performing Popular Music
Oxford University Press
Burns, Lori & Lafrance, Melisse (2002)
Disruptive Divas: Feminism, Identiry and Popular Music
Routledge
Frith, Simon (1996)
Performing Rites: On the Value of Popular Music
Oxford: Oxford University press
Middleton, Richard (1990)
Studying Popular Music
Milton Keynes: Open University Press
Moore, Allan F. (2007)
"Introduction"
Critical Essays in Popular Musicology (red. Moore)
Aldershot: Ashgate
Moore, Allan F. (2012)
Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song
Farnham: Ashgate
Scott, Derek B. (2009)
"Introduction"
The Ashgate Research Companion to Popular Musicology (red. Scott)
Aldershot: Ashgate
Referenslitteratur
Butler, Judith (2007)
Genustrubbel: Feminism och identitetens subversion
Göteborg: Daidalos
Hawkins, Stan och Jon Mikkel Broch Ålvik (2019)
“A-ha’s ‘Take on Me’: Melody, Vocal Compulsion, and Rotoscoping”
The Routledge Companion to Popular Music Analysis: Expanding Approaches, red. Scotto et al.
Moi, Toril (1989)
“Feminist, Female, Feminine”
The Feminist Reader: Essays in Gender and the Politics of Literary Criticism, red. Belsey & Moore
Moore, Allan (Red.) (2003)
Analyzing Popular Music
Cambridge University Press
Tagg, Philip (1982)
"Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice"
Popular Music Vol. 2
Warwick, Jacqueline (2007)
Girl Groups, Girl Culture: Popular Music and Identity in the 1960s
London: Routledge
Populärmusik, historieskrivning och mytskapande, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Adorno, Theodor (1941/2002)
"On Popular Music" (s. 437-469)
Essays on Music
Bergman, Johan, Mikael Byström och Niklas Glover (2011)
Sign O' The Times: Introduktion till populärmusik som historia
Lund: Studentlitteratur
Brackett, David (2016)
Categorizing Sound: Genre and Twentieth-Century Popular Music (Kap. 1)
Berkeley & Los Angeles: University of California Press
Holt, Fabian (2007)
Genre in Popular Music
Chicago: University of Chicago Press
Moore, Allan (2002)
"Authenticity as Authentication"
Popular Music 21/2
Reddington, Helen (2012)
The Lost Women of Rock Music
Equinox
Scott, Derek B. (2008)
Sounds of the Metropolis
Oxford & New York: Oxford University Press
Werner, Ann (2017)
"Titiyo: Race, Gender, and Genre in Swedish Popular Music"
Made in Sweden: Studies in Popular Music, red. Björnberg & Bossius
Referenslitteratur
Gunnarsson, Anna Charlotta (2019)
Kvinnorna som formade pophistorien
Stockholm: Bokförlaget Atlas
Horkheimer, Max och Theodor W. Adorno (2012)
Upplysningens dialektik: Filosofiska fragment
Göteborg: Daidalos
Lilliestam, Lars (2013)
Rock på svenska: Från Little Gerhard till Laleh
Göteborg: Bo Ejeby Förlag
Middleton, Richard (2007)
O Brother, Let's Go Down Home: Loss, Nostalgia and the Blues
Popular Music 26/1
Moore, Allan F. (2001)
"Categorical Conventions in Music Discourse: Style and Genre"
Music & Letters 82/3
Moore, Allan F. & Ibrahim, Anwar (2005)
Sounds like Teen Spirit: Identifying Radiohead’s Idiolect
The Music and Art of Radiohead, red. Tate
Moore, Allan F. (2012)
Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song
London: Routledge
Shuker, Roy (2017)
Popular Music: The Key Concepts. Fourth Edition
London: Routledge
Medialisering: från grammofon till smarttelefon, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Lärarsammanställt material
Volgsten, Ulrik, red. (2019)
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige
Lund: Mediehistoria, Lunds universitet
Musik och multimodalitet, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Bull, Michael (2001)
“The World According to Sound”
New Media & Society 13/2
Burns, Lori, och Marc Lafrance (2014)
“‘Celebrity, Spectacle, and Surveillance': Understanding Lady Gaga’s ‘Paparazzi’ and ‘Telephone’ through Music, Image, and Movement”
Lady Gaga and Popular Music: Performing Gender, Fashion, and Culture, red. Iddon & Marshall
Chion, Michel (1994)
Audio-vision: Sound on Screen
New York: Columbia University Press
Ekins, Richard & Dave King (1999)
“Towards a Sociology of Transgendered Bodies”
The Sociological Review 47/3
Hawkins, Stan (2007)
“Aphex Twin: Monstrous Hermaphrodites, Madness and the Strain of Independent Dance Music”
Essays on Sound and Vision, red. Richardson & Hawkins
Kassabian, Anahid (2013)
”The end of diegesis as we know it?”
The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics, red. Richardson et al.
Lacasse, Serge (2000)
“Intertextuality and Hypertextuality in Recorded Popular Music”
Critical Essays in Popular Musicology, red. Moore
Machin, David (2010)
Analysing Popular Music
London: SAGE Publications
Mulvey, Laura (1975)
“Visual Pleasure and Narrative Cinema”
Feminisms, red. Warhol & Herndl
Strand Skånland, Marie (2013)
"Everyday Music Listening and Affect Regulation: The Role of MP3 Players"
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 8:1
Vernallis, Carol (2013)
“Music Video’s Second Aesthetic?”
The Oxford Handbook of New Audiovosual Aesthetics, red. Richardson et al.
Välimäki, Susanna (2013)
“Listening to Transgender Utopia in Boys Don’t Cry”
SQS 1-2
Referenslitteratur
Bradby, Barbara (1993)
“Sampling Sexuality: Gender, Technology and the Body in Dance Music”
Popular Music 12/2
Halberstam, Judith (1998)
Female Masculinity
Durham & London: Duke University Press
Hawkins, Stan (2016)
Queerness in Pop Music: Aesthetics, Gender Norms, and Temporality
London: Routledge
Hawkins, Stan & John Richardson (2007)
“Remodeling Britney Spears: Matters of Intoxication and Mediation”
Popular Music and Society 30(5)
Muñoz, José Esteban (1999)
Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics
Minneapolis & London: University of Minnesota Press
Tasker, Yvonne (1993)
Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema
London: Routledge