Kursplan

Miljövetenskap, Självständigt arbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng

Environmental Science, Independent Project for the Degree of Bachelor, 15 Credits

Kurskod: MX107G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-09 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • ha fördjupade teoretiska kunskaper inom ett av ämnets delområden, och
  • visa kunskap om för examensarbetet relevanta tekniker, metoder och teorier.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna formulera och avgränsa ett vetenskapligt problem samt söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
  • kunna planera och genomföra ett eget vetenskapligt projekt i en professionell miljö,
  • kunna bearbeta och analysera resultat av en vetenskaplig studie, och
  • ha förmåga att presentera projektet och dess resultat muntligt och skriftligt på ett sätt som följer givna instruktioner, är språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektet, logiskt och vetenskapligt korrekt och väl underbyggt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha

  • förmåga att orientera sig om aktuell kunskapsutveckling och arbetsmetoder inom ett av ämnets delområden,
  • ett professionellt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, medarbetare och andra grupper, och
  • ett professionellt förhållningssätt när det gäller slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation.

Kursens huvudsakliga innehåll

Studenten genomför enskilt projekt/forskningsuppgift eller teoretisk studie. Detta inkluderar problemformulering, inhämtande av relevant litteratur, planering/design och genomförande av experimentellt eller teoretiskt arbete. Därefter görs bearbetning, kritisk granskning samt skriftlig och muntlig redovisning av arbetet.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av seminarier, handledning och enskilt arbete.
Ämnesområde väljs i samråd med handledare.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig rapport och muntlig redovisning av självständigt arbete.

Seminarier (Provkod: A002)
Deltagande vid seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Ny prövning
Om det självständiga arbetet inte är godkänt vid kurstillfällets slut ges ett första tillfälle till ny prövning efter två till fem veckor. Därefter ges möjlighet till prövning i slutet av varje termin. Om bristerna vid en prövning bedöms som ringa får examinator efter samråd med handledaren besluta om kompletterande uppgifter inklusive tidsramarna för dessa.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Seminarier
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Miljövetenskap, Miljötoxikologi, 15 högskolepoäng, Miljövetenskap, Livsmedelssystemets roll i en hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng samt Miljövetenskap, Mikrobiell diversitet i mat och miljö, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Litteratur fastställs i samråd med handledaren.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga artiklar tillkommer.