Kursplan

Miljövetenskap, Livsmedelssystemets roll i en hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng

Environmental Science, The Food System in a Sustainable Development, 7,5 Credits

Kurskod: MX110G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-12-02 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha

  • bred förståelse om centrala hållbarhetsfrågor och deras kopplingar till mat och måltid på global och lokal nivå, och
  • kunskap om projektledning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • tillämpa ett tvärvetenskapligt förhållningssätt vid analys av livsmedelssystemets roll i en hållbar utveckling,
  • med ett vetenskapligt förhållningssätt kommunicera forskningsresultat inom området till allmänhet, myndigheter och näringsliv, och
  • planera, genomföra och utvärdera projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande

  • utvecklat en förståelse för hållbarhetsfrågans olika dimensioner samt matens och måltidens roller för att bidra till hållbar utveckling,
  • förmåga att söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området,
  • utvecklat ett undersökande förhållningssätt och ökat sin förmåga till självständigt kunskapssökande och problematiserande, och
  • förmåga att självständigt och i grupp tillämpa sitt kunnande i t.ex. arbete med beslutsunderlag och handlingsplaner för miljö och hållbarhet kopplat till mat och måltid inom offentlig sektor och näringsliv.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar centrala miljö- och hållbarhetsfrågor och deras koppling till mat och måltid, på så väl global som lokal nivå. Under kursen planeras genomförs och utvärderas ett projekt med utgångspunkt i identifierade miljöproblem i livsmedelsförsörjningen. Frågeställningar kring hållbara produktionsmetoder i kombination med hållbara konsumtionsmönster behandlas.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av grupparbeten, seminarier, workshops och föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Projekt del 1/2, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig grupptentamen i form av en projektrapport. Dokumentation av gruppens arbete i dagboksanteckningar.

Projekt del 2/2, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Projektarbete samt muntlig grupptentamen.

Grupparbeten, seminarier/workshops och studiebesök (Provkod: A003)
Deltagande i obligatoriska moment.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro vid obligatoriskt utbildningsmoment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i sådant fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projekt del 1/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projekt del 2/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grupparbeten, seminarier/workshops och studiebesök
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänt (VG) på kursen som helhet krävs VG på Provkod A004 och A005 samt deltagande i samtliga obligatoriska moment.

Särskild behörighet och andra villkor

Miljövetenskap, Agroekologi, 15 högskolepoäng och Miljövetenskap, Mat och miljö, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Vissa moment i kursen kan ske på annan plats än studieorten och vara förenade med vissa merkostnader för studenten. Studierna kräver funktionell utrustning för de praktiska momenten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Von Bothmer, Roland, Fagerström, Torbjörn & Jansson, Stefan (2015)
Bortom GMO: vetenskap och växtförädling för ett hållbart jordbruk
Lidingö: Fri Tanke Förlag. Sidorna 20-53

Andersson, Lars, Bengtsson, J., Dahlén, L., Ekelund Axelsson, L., Eriksson, C., Fedrowitz, K., Fischer, K., Friberg, H., Hallin, S., Hunter, E., Jansson, T., Johnsson, P., Mobjörk, M., Oskarsson, D., Patel, M., Rydhmer, L., Räty, R., Röös, E., Slätmo, E., Stenström, M., Sundberg, C., Svensson, C., Westholm, E. & Wikman Svahn, P. (2016).
Framtidsberättelser från lantbruket år 2030.
Uppsala, Sveriges lantbruksuniversitet.

Fischer, Klara & Hajdu, Flora (2015).
Does raising maize yield lead to poverty reduction? A case study of the Massive Food Program in South Africa.
Land Use Policy, 46:304-313.

Fischer, Klara, Van den Berg, Johannie & Mutengwa, Charles (2015).
Is Bt maize effective in improving South African smallholder agriculture?
S Afr J Sci. 2015;111(1/2), Art.#a0092, 2pages.

Goncalves, Andres, Höök, Karin, Moberg, Fedrik (2010)
Applying resilience in practice for more sustainable agriculture – Lessons learned from organic farming and other agroecological approaches in Brazil, Ethiopia, Kenya, the Philippines, Sweden and Uganda. Policy brief.
Swedish Society for Nature Conservation (SSNC).

Hedenius Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018)
Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar.
Studentlitteratur, Lund

Regeringskansliet (utan årtal)
Att förändra vår värld. Agenda 2030 för hållbar utveckling.
Svensk översättning av FN:s Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development.
https://www.regeringen.se/48e36d/contentassets/a69f085ada12410989115a1ff64be6d8/att-forandra-var-varld-agenda-2030-for-hallbar-utveckling

Röös, Elin (2017)
Den hållbara gården – finns den? SLU, Framtidens lantbruk - djur, växter och markanvändning.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga tidskrifter samt rapporter på svenska eller engelska tillkommer vid kursstart.