Kursplan

Miljövetenskap, Tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng

Environmental Science, Transdisciplinary Perspectives on Sustainable Development, 7,5 Credits

Kurskod: MX201G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2024-03-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-05 Litteraturlista fastställd: 2024-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:

  • ha kännedom om olika dimensioner av hållbarhet,
  • kunna redogöra för internationella och nationella mål och strategier för hållbar utveckling,
  • ha förståelse för och kunna exemplifiera jämställdhet, jämlikhet och makt i relation till olika dimensioner av hållbarhet, samt
  • känna till begreppet antropocen och ha övergripande kunskap om lokala och globala hållbarhetsutmaningar.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • med helhetsyn beskriva och problematisera komplexiteten och dynamiken i en hållbar utveckling, samt
  • i ord och/eller med estetiska uttryck tillsammans med andra beskriva och bygga möjliga önskvärda framtidsbilder och -berättelser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • utrycka egna värderingar och ståndpunkter kring hållbarhet och resonera kring sina utgångspunkter och grundantaganden för dessa,
  • förstå, förena och förhandla mellan olika perspektiv och värderingar kring hållbar utveckling, samt
  • relatera frågor om en hållbar utveckling till sitt eget liv, utbildning och framtida yrkesroll.

Innehåll

Kursen tar utgångpunkt i internationella definitioner, mål och strategier för hållbar utveckling, såsom Agenda 2030 och belyser dessa utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. Kursen utforskar vad hållbarhetskompetens innebär i relation till studenternas eget liv, vardag och kommande yrkesliv. Vad kan en hållbar utveckling innebära? Vilken kunskap, vilka färdigheter och förmågor behövs? Vilka möjliga vägar finns för en hållbar omställning? Hur förstår, möter och förhandlar vi mellan olika synsätt, behov och intressen? Kursen rymmer komplexa frågor och problem som arbetas med till exempel utifrån dilemman, framtidsbilder, normer, genus och natursyn, kritiskt hopp, metanarrativ och global rättvisa.

Examinationer och betyg

Hållbarhetskompetens, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Perspektiv på hållbarhet (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen som helhet ges betyget från provkod A001, givet att momenten i provkod A002 är genomförda.

Examinationsformer

  • Hållbarhetskompetens (provkod A001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Perspektiv på hållbarhet (provkod A002): Deltagande i seminarier och praktiska moment

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Hedenus, Fredrik Persson, Martin & Sprei, Frances (red) (2022)
Hållbar utveckling: nyanser och tolkningar.
Studentlitteratur AB

Regeringskansliet (utan årtal)
Att förändra vår värld. Agenda 2030 för hållbar utveckling. Svensk översättning av FN:s Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development.
Hämtad från https://www.regeringen.se/48e36d/contentassets/a69f085ada12410989115a1ff64be6d8/att-forandra-var-varld-agenda-2030-for-hallbar-utveckling

Aktuella rapporter och vetenskapliga artiklar med anknytning till kursens moment presenteras vid kursstart.