Kursplan

Miljövetenskap, Miljövetenskapliga perspektiv på dagens livsmedelssystem, 15 högskolepoäng

Environmental Science, Environmental Science Perspectives on Today’s Food System, 15 Credits

Kurskod: MX203G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-05 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 1

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:

  • ha en grundläggande förståelse för vetenskapsteori och vetenskaplig metod,
  • känna till centrala begrepp inom biologi och kemi, och
  • kunna beskriva hur livsmedelssystemet påverkar lokal och global miljö.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva grundläggande skillnader mellan vetenskap och annan typ av kunskapsgenerering i samhället, och
  • förklara hur globala förändringar i miljö och tillgång till naturresurser kan komma att påverka den framtida livsmedelsförsörjningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • resonera kring de globala sammanhang som påverkar dagens livsmedelssystem utfrån ett miljövetenskapligt perspektiv, och
  • kritiskt reflektera kring forskningens bidrag till utveckling av hållbara livsmedelssystem.

Innehåll

Kursen behandlar livsmedelssystemets hållbarhetsutmaningar utifrån jordsystemforskning som definierar ”planetens ekologiska gränser” samt resiliens och resursanvändning. Vetenskaplig teori och metod samt naturvetenskapliga förhållningssätt och arbetssätt introduceras också. Centrala begrepp inom biologi och kemi behandlas. Följande moment ingår:

  • Vetenskapsteori och metod
  • Biologiska system, levande organismer och celler
  • Kemisk organisation utifrån ämnens egenskaper och dominerande reaktionsmönster
  • Planetens ekologiska gränser
  • Resiliens
  • Livsmedelsproduktion; fossil energi och förnybar
  • Livsmedelssystemets klimatpåverkan
  • Biologisk mångfald och ekosystemtjänster
  • Domesticerad mångfald och förädling
  • Jordbrukets kemikalieanvändning

Examinationer och betyg

Vetenskaplig teori och metod, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Planetens ekologiska gränser och resiliens, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Livsmedelssystemets hållbarhetsutmaningar, 4 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Obligatoriska moment, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänt (VG) krävs Väl Godkänt (VG) på examinationerna A002 och A003, givet att övriga provkoder är godkända.

Examinationsformer

  • Vetenskaplig teori och metod (provkod A001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Planetens ekologiska gränser och resiliens (provkod A002): Skriftlig tentamen
  • Livsmedelssystemets hållbarhetsutmaningar (provkod A003): Skriftlig tentamen
  • Obligatoriska moment (provkod A004): Muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Thurén Torsten (2019)
Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan).
Liber

Steffen, Will et al. (2015)
Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet.
Science 347, 1259855. DOI:10.1126/science.1259855

Dixson-Declève, Sandrine, Gaffney, Owen, Ghosh, Jayati, Rockström, Johan & Stoknes, Per Espen (2023)
En jord för alla: En väg framåt för mänskligheten.
Natur & Kultur

Aktuella rapporter och vetenskapliga artiklar omfattande c:a 400 sidor med anknytning till kursens moment tillkommer och presenteras vid kursstart. Syftet med denna litteratur är att studenterna med lärarens vägledning ska få en överblick över det breda och snabbt växande forskningsfält som kursen behandlar samt möjlighet att fördjupa sig i delar efter behov och intresse.

Referenslitteratur

IPBES (2019)
Summary for policymakers of the global assessment report on biodiversity and ecosystemservices of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and EcosystemServices.
Hämtad från https://ipbes.net/sites/default/files/inline/files/ipbes_global_assessment_report_summary_for_policymakers.pdf

SMHI (2020)
FN:s klimatpanel IPCC – Sammanfattning för beslutsfattare. Specialrapport om klimatförändringar och marken.
Hämtad från https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.165969!/Klimatologi_57%20Specialrapport%20om%20klimatf%C3%B6r%C3%A4ndringar%20och%20marken.pdf

SMHI (2021)
Klimat i förändring 2021. Den naturvetenskapliga grunden. Sammanfattning för beslutsfattare, Arbetsgrupp I bidrag till den sjätte utvärderingsrapporten (AR6) från FN:s mellanstatligaklimatpanel IPCC. Klimatologi 65:2021.
Hämtad från https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.179269!/Klimatologi_65%20Klimat%20i%20f%C3%B6r%C3%A4ndring%202021%20Den%20naturvetenskapliga%20grunden.pdf

SMHI (2022)
Klimat i förändring 2022. Effekter, anpassning och sårbarhet. Sammanfattning för beslutsfattare, Arbetsgrupp II bidrag till den sjätte utvärderingsrapporten (AR6) från FN:s mellanstatliga klimatpanel IPCC. Klimatologi 67:2022
Hämtad från https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.184869!/Klimatologi_67%20Klimat%20i%20f%C3%B6r%C3%A4ndring%202022%20Effekter%2C%20anpassning%20och%20s%C3%A5rbarhet.pdf

IPCC (2022)
Climate Change 2022. Mitigation of Climate Change. Summary for Policymakers. Working Group III contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change.
Hämtad från https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/downloads/report/IPCC_AR6_WGIII_SPM.pdf

Steffen Will, Broadgate, Wendy, Deutsch, Lisa, Gaffney, Owen & Ludwig, Cornelia (2015)
The trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration.
The Anthropocene Review 1:1-18. DOI: 10.1177/2053019614564785.