Kursplan

Miljövetenskap, Livsmedelsvetenskap I, Smak och näring, 15 högskolepoäng

Environmental Science, Food Science 1 – Nutrition and Sensory Perception of Food, 15 Credits

Kurskod: MX204G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2023-03-22
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-05 Litteraturlista fastställd: 2023-03-22
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2023 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• förklara sensorisk analys i relation till begreppen sinnesförnimmelser (sensation), perception och kognition,
• redogöra för metoder inom sensorisk analys,
• motivera och tillämpa val av sensorisk metod, genom att planera och genomföra sensoriska tester,
• redogöra för hur resultat från sensorisk bedömning kan tillämpas genom att bearbeta, analysera och tolka data,
• redogöra för närings- och energibehov för olika grupper i samhället,
• redogöra för näringsämnenas förekomst i olika livsmedelsgrupper,
• redogöra för betydelsen av näringsintag och måltidsvanor för välbefinnande, hälsa och miljö,
• beskriva olika typer av födoämneskänslighet samt redogöra för livsmedelsgrupper med koppling till dessa överkänsligheter,
• redogöra för grundläggande principer för livsmedelshygien,
• förklara grundläggande principer och metoder för näringsberäkning, samt
• förklara grundläggande principer för analys av näringsämnen.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• motivera och tillämpa val av sensorisk metod, genom att planera och genomföra sensoriska tester,
• arbeta med mat och måltider på ett hygieniskt och säkert sätt,
• tillaga, beräkna, och värdera måltider avseende smak, näring, hälsa och miljö, och
• utföra några grundläggande kemiska analyser av näringsämnen och tolka resultatet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• bedöma och värdera råvaror, recept och menyer med hänsyn tagen till näringsinnehåll, hälsoaspekter och miljöpåverkan.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens huvudsakliga innehåll återfinns i delkurserna Sensorik 7,5 hp och Nutrition 7,5 hp.

Sensorik, 7,5 högskolepoäng

I den första delkursen kommer studenten att få kunskap om sensorik i relation till sinnenas betydelse. Genom att träna den egna förmågan att upptäcka och uttrycka respons på givna stimuli via sinnena kopplat till perceptionsprocessen lär man sig om sinnenas anatomi och fysiologi. Vidare kommer studenten att lära sig om analytiska och affektiva metoder, genom att tillämpa, beskriva och jämföra olika metoder. Grundläggande statistik används för att träna sig att analysera, bearbeta och tolka sensoriska data. För insamling och analys av sensorisk data kommer ett webbaserat dataprogram att användas.

Nutrition, 7,5 högskolepoäng

Den andra delkursen inleds med näringslära och näringsämnens förekomst i olika livsmedelsgrupper, födoämnesöverkänslighet och grundläggande livsmedelshygien. Studenterna tillämpar sedan sina kunskaper genom näringsberäkningar relaterat till praktisk matlagning och receptutveckling, och reflekterar över sambanden mellan smak, näring, hälsa och miljö. Därefter introduceras studenterna till kemiska analysmetoder, och analyserar organiska och oorganiska näringsämnen i livsmedelsråvaror.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, individuella uppgifter och grupparbeten. Quiz används för att förbereda inför olika föreläsningar/seminarier/laborationer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Sensorik

Sensorik, Teori, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig tentamen.

Sensorik, Metod, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Nutrition

Näringslära, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig tentamen.

Kemisk analys av näringsämnen, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Gruppvis skriftlig och muntlig redovisning.

Laborationer, övningar och seminarier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Deltagande i laborationer och seminarier samt muntlig och skriftlig redovisning i grupp.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sensorik, Teori
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Sensorik, Metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Näringslära
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kemisk analys av näringsämnen
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Laborationer, övningar och seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänt (VG) krävs Väl Godkänt (VG) på examinationsmomenten Sensorik, Metod (A002) och Näringslära (B001), givet att övriga examinationsmoment är godkända.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Sensorik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ares, Gastón & Jaeger, Sara, R (2015)
Check-all-that-apply (CATA) questions with consumers in practice: experimental considerations and impact on outcome. In Rapid Sensory Profiling Techniques: Applications in New Product Development and Consumer Research. (pp. 227–245). Elsevier Science & Technology
Hämtad från: https://doi.org/10.1533/9781782422587.2.227

Gustafsson, Inga-Britt, Jonsäll, Anette, Mossberg, Lena, Swahn, Johan & Öström, Åsa (2014)
Sensorik och marknadsföring
Studentlitteratur, 261 sidor

Nutrition, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Johansson, Ulla & Stubbendorff, Anna (Senaste upplagan)
Näring och hälsa
Studentlitteratur