Kursplan

Miljötoxikologi, 10 högskolepoäng

Environmental Toxicology, Second Cycle, 10 Credits

Kurskod: MX301A Högskolepoäng: 10
Huvudområde: Miljövetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna förklara hur olika miljögifters kemiska egenskaper påverkar deras toxicitet och hur de tas upp, omsätts, och elimineras från kroppen,
  • kunna illustrera miljögifters toxiska effekter på molekylär-, cellulär-, organ-, organism- och populationsnivå,
  • kunna redogöra för mekanismer vid kemikalieinducerad neurotoxicitet, endokrin toxicitet och genotoxicitet, och
  • kunna redogöra för olika bioanalytiska metoder och deras betydelse för att identifiera miljögifters verkningsmekanismer.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha

  • ökad färdighet i att experimentellt undersöka toxikologiska effekter av miljögifter på molekylär och cellulär nivå,
  • ökad förmåga att planera och genomföra en kort vetenskaplig studie, samt presentera resultaten i skriftlig och muntlig form, och
  • förmåga att kommunicera och diskutera experimentella resultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att

  • värdera och kritisera såväl mätdata som teoretiska tolkningar,
  • söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området, och
  • reflektera över gruppens arbete, den egna rollen, samt det egna lärandet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Miljötoxikologikursen behandlar främmande ämnens (xenobiotika) toxikologiska effekter på levande organismer och toxikologiska metoder.
Studenten får kunskap om hur människor och andra organismer exponeras för miljögifter, hur miljögifterna tas upp, distribueras, metaboliseras och elimineras (toxikokinetik) samt deras toxikologiska effekter i kroppen (toxikodynamik). Tyngd kommer att läggas på ämnenas toxiska effekter på molekyl, cell och organismnivå och hur dessa effekter kan studeras. Kursen tar också upp miljörisker med olika klasser av kemiska ämnen och samband mellan kemikaliesamhället, kemikalieexponering och folkhälsan.

Kursen innehåller ett praktisk laborativt arbete där studenterna studerar förekomst av organiska miljögifter i miljöprov. Studenterna designar det praktiska arbetet som innefattar provtagningsplan, provinsamling, provbearbetning samt mekanismspecifik analys av proverna.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, laborationer och seminarier.
Om kursen endast får ett fåtal registrerade deltagare kan ovan beskrivna undervisningsformer helt eller delvis ersättas av handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teoretisk del, 7 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Praktisk del, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppvis skriftlig och muntlig redovisning av laborationer. Närvaro och aktivt deltagande vid laborationstillfällen samt vid muntliga redovisningar av laborationer. Aktivt deltagande vid seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro från obligatoriskt moment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut. Kursens slutbetyg baseras på den teoretiska delens resultat.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Teoretisk del
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Praktisk del
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på den teoretiska delen, och Godkänd på den praktiska delen som inkluderar deltagande vid laborationstillfällen och redovisningar samt obligatoriska seminarier. Kursens slutbetyg baseras på den teoretiska delens resultat.

Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng med successiv fördjupning i kemi eller biologi. Alternativt 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i miljövetenskap där toxikologi ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningen sker på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Klaassen, Curtis D. (9th Edition)
Casarett & Doull´s Toxicology: The Basic Science of Poisons
Publisher: McGraw-Hill education / Medical, 1600 pages

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Kompendier och kopierat material tillkommer.