Kursplan

Nationalekonomi, Kausal inferens för nationalekonomer - en introduktion, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Economics, Causal Inference for Economics - An Introduction, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: NA439A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Nationalekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-09-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-01 Litteraturlista fastställd: 2022-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten

  • Visa förståelse för när ett samband kan antas vara kausalt och diskutera olika sätt att beräkna/estimera och tolka kausala effekter
  • Visa förståelse för hur problem med endogenitet, selektion och/eller omvänd kausalitet påverkar det skattade sambandet.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten uppvisa förmåga att

  • Använda olika typer av data för att estimera kausala effekter med hjälp av statistisk programvara
  • Använda kontrafaktiska modeller, dvs. modeller som inkluderar försök att hantera endogenitet, selektion och/eller omvänd kausalitet.

Förhållningsätt och värderingsförmåga

Efter avslutad kurs skall studenten uppvisa förmåga att

  • Kritiskt granska en skattad effekt
  • Diskutera hur ekonomisk-politiska slutsatser påverkas av hur den ekonomiska och ekonometriska analysen görs givet tillgången till data.

Kursens huvudsakliga innehåll

Grundläggande ramverket och antaganden för kausal inferens
Olika metoder för kausal inferens så som:

  • Randomiserade kontrollerade försök
  • Instrumentvariabelteknik
  • Brytpunktsanalys (Regression discontinuity design)
  • Skillnad-i-skillnad (Difference-in-differences).

Studieformer

Föreläsningar, laborationer och individuellt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter.

Datorlaboration (Provkod: A002)
Den första datorlaborationen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examination
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Datorlaboration
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående moment. Sammanvägningen av examinationsuppgifternas betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg. Betyget på kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av momenten.

Särskild behörighet och andra villkor

75 högskolepoäng i nationalekonomi på grundnivå där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår,
Grundläggande statistik 15 hp samt Data Mining and Businss Analytics, Grundkurs, 15 hp alternativt
Grundläggande statistik, 15 högskolepoäng samt 7,5 högskolepoäng regressionsanalys/ekonometri/vetenskaplig metod inom nationalekonomi eller statistik. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Angrist, J. D. and Pischke J (2015)
Mastering Metrics. The path from cause to effect
Princeton: Princeton University Press

Cunningham, Scott (2021)
Causal inference: the mixtape
Yale University Press