UTBILDNINGSPLAN

Miljövetenskapligt program, Hållbara livsmedelssystem, 180 högskolepoäng

Programme in Environmental Science, Sustainable Food Systems, 180 Credits

Programkod: NMV1K
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2022-06-07 (ORU 2021/04429)
Fastställd: 2022-06-07 (ORU 2021/04429)
Ikraftträdande: Höstterminen 2023
Beslutad av: Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution: Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten

  • visa kunskap och förståelse för dagens livsmedelssystem och dess roll i en omställning av samhället mot en hållbar utveckling
  • visa kunskap och förståelse för principer för ekologiskt hållbara agroekosystem och livsmedelssystem
  • visa förmåga att värdera livsmedel utifrån ett brett kvalitetsbegrepp, omfattande miljö- och hälsoaspekter, näringsinnehåll, förädling, säkerhet, sensorik, etik och ekonomi, och
  • visa förmåga att applicera systemtänkande på livsmedelssystemets utmaningar och lösningar.

KURSER

  • Miljövetenskap, Tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Livsmedelssystem, en introduktion, 7, 5 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Miljövetenskapliga perspektiv på dagens livsmedelssystem, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Livsmedelsvetenskap I, Smak och näring, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Agroekologi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Livsmedelsvetenskap II, Produktionsfysiologi, 7,5 högskolepoäng (G1N)
  • Miljövetenskap, Livsmedelsvetenskap III, Matmikrobiologi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Miljövetenskap, Livsmedelsvetenskap IV, Användning och förädling av lokala råvaror, 15 högskolepoäng (G1F)
  • Miljövetenskap, Miljötoxikologi och biogeokemiska kretslopp 15 hp (G2F)
  • Miljövetenskap, Tvärvetenskapliga metoder för miljö- och hållbarhetsanalys, 7,5 hp (G1F)
  • Rättsvetenskap, Nationell miljörätt, 7,5 hp (G1N)
  • Miljövetenskap, Livsmedelssystemet, EU och världen 7,5 hp (G1F)
  • Miljövetenskap, Livsmedelssystemet i en hållbar samhällstransformation 7,5 hp (G2F)
  • Miljövetenskap, Innovation för livsmedelssystem i en cirkulär ekonomi 15 hp (G2F)
  • Miljövetenskap, Måltidsekologi, 30 högskolepoäng (G2E)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Programmet inleds med kurserna Miljövetenskap, Tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling 7,5 högskolepoäng (hp), Miljövetenskap, Livsmedelssystem, en introduktion 7,5 hp samt Miljövetenskap, Miljövetenskapliga perspektiv på dagens livsmedelssystem 15 hp. Därefter rekommenderas den studerande att läsa de kurser som anges under ovanstående rubrik och i den ordning de presenteras med kursen Miljövetenskap, Måltidsekologi 30 hp som sista kurs.

Programmets första termin ger en mono- mång- och tvärvetenskaplig introduktion till dagens livsmedelsproduktion och till hållbar utveckling. Följande termin introduceras ämnet livsmedelsvetenskap med kurser i sensorik och nutrition följt av agroekologi, som ger förståelse och verktyg för en hållbar matproduktion. Kunskapen om livsmedelsråvaror fördjupas termin tre med kurserna produktionsfysiologi och matmikrobiologi, och tillämpas därefter i kursen användning och förädling av lokala råvaror. Miljötoxikologi och biogeokemiska kretslopp termin fyra fördjupar förståelsen av ämnens cirkularitet i samhället, och därefter breddas fokuset med tvärvetenskapliga metoder för miljö- och hållbarhetsanalyser och nationell miljörätt, om miljörättsliga problem. Termin fem inleds med viktiga internationella institutioner för hållbarhetsarbete inom livsmedelssystemet och fokuserar sedan på transformativ förändring, cirkulär ekonomi och innovation med fokus på livsmedelsområdet. Denna termin har inslag bland annat av ämnena ekonomi, sociologi, psykologi, statskunskap och historia. Kursen Miljövetenskap, Måltidsekologi termin sex integrerar olika praktiska moment och innehåller även ett självständigt arbete omfattande 15 hp.

EXAMEN

Kandidatexamen
En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.