Kursplan

Förskolepedagogik IX, 15 högskolepoäng

Early Years Education IX, 15 Credits

Kurskod: NO001A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: - Fördjupning: AXX
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-04-12 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Delkurs 1
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • identifiera och analysera hinder och möjligheter för förskollärares uppdrag att undervisa om naturvetenskap och teknik i relation till lek, språk, kulturell mångfald och omsorg i verksamheten,
  • redogöra för olika teoretiska och didaktiska perspektiv på förskollärares uppdrag att undervisa om naturvetenskap och teknik, och
  • motivera och värdera multimodala och digitala verktygs betydelse för barns erfarenheter och lärande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • självständigt planera för, leda och följa upp undervisningens innehåll och arbetsformer i syfte att främja barns lärande inom naturvetenskap, teknik och skapande.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmåga att

  • kritiskt reflektera över olika didaktiska val, och
  • diskutera och problematisera innebörden av förskollärarens uppdrag i relation till aktuell och relevant ämnesdidaktisk forskning, teorier om lärande och förskolans uppdrag.

Delkurs 2
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • självständigt skriva texter som följer akademiska och professionella genrers normer för struktur, stil och noggrannhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa god muntlig och skriftlig förmåga för professionella ändamål,
  • argumentera för olika didaktiska val i samband med egna aktiviteter i förskolans verksamhet, och
  • i samverkan med andra diskutera och tillämpa en praktiknära vetenskaplig metod för att analysera sina egna kompetenser i syfte att utveckla sitt pedagogiska ledarskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmåga att

  • visa ett professionellt förhållningssätt i verksamheten, och
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande, 7,5 högskolepoäng

I kursen fördjupas olika teoretiska och didaktiska perspektiv på undervisning i teknik, naturvetenskap och skapande verksamheter utifrån aktuell forskning och förskolans uppdrag, liksom hur denna kan genomföras i förskolans pedagogiska praktik. Särskild tonvikt läggs vid förskollärarens uppdrag att ansvara för, leda samt följa upp undervisning, där utgångspunkten är ett helhetsperspektiv på lek, lärande och omsorg. Multimodala och digitala kommunikationsformer belyses som både innehåll och metod i undervisningen.

Verksamhetsförlagd utbildning 4, 7,5 högskolepoäng

Delkursen är verksamhetsförlagd och genomförs i en förskola. Innehåll och mål är nära relaterade till de innehållsområden och ämnen som studerats under utbildningen. Under delkursen ska den studerande utveckla fördjupad förståelse för förhållandet mellan utbildningsvetenskaplig forskning och förskolans verksamhet. Delkursen fokuserar på förskollärarens uppdrag, didaktiska val och pedagogiska ledarskap. Kommande yrkesroll som förskollärare uppmärksammas och kommuniceras med arbetslaget. Den studerande analyserar sina egna kompetenser i syfte att utveckla sitt professionella yrkesutövande och pedagogiska ledarskap.

Examinationer och betyg

Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande

Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande, del 1/2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande, del 2/2 (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).

Verksamhetsförlagd utbildning 4

Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 1/3, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 2/3, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 3/3 (Provkod: B003)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på examinationsmomenten A001 och B001, givet att resterande provkoder är godkända.

Examinator kan besluta om att med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas i enlighet med institutionens riktlinjer.

En hel VFU-vecka för studenten är 40 timmar, av dessa bör cirka 35 timmar utgöras av tid i verksamheten. Dessa 35 timmar innefattar bland annat tid tillsammans med handledare, förskollärare och barn, handledningstid och rast. Cirka 5 timmar avsätts till arbete med studiegruppsuppgifter från campus.

Examinationsformer

  • Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande, del 1/2 (provkod A001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Förskollärares arbete med naturvetenskap, teknik och skapande, del 2/2 (provkod A002): Praktisk examination och muntlig examination
  • Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 1/3 (prokod B001): Verksamhetsförlagd utbildning
  • Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 2/3 (provkod B004): Muntlig examination
  • Verksamhetsförlagd utbildning 4, del 3/3 (provkod B003): Muntlig examination

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera frånvaron inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagd utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet ”Vid tveksamhet om fullgjord VFU” (Dnr ORU 2019/00279).

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Examinator kan besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng från Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning förskola, 30 högskolepoäng, samt Verksamhetsförlagd utbildning 3, 7,5 högskolepoäng från Förskolepedagogik VII, 22,5 högskolepoäng. Dessutom krävs Förskolepedagogik IIIa, 7,5 högskolepoäng och Förskolepedagogik IIIb, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU- placering. Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde Studenten anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Slutlig VFU-placering görs av Örebro universitet och kan avvika från önskemålen. Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Axell, Cecilia (Senaste upplagan)
Upptäck tekniken i barnlitteraturen
Natur och Kultur

Boström, Johan (Senaste upplagan)
Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter
Studies in Science and Technology Education. Linköping University. [Elektronisk resurs]

Ehrlin, Anna (Senaste upplagan)
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik
Liber

Jeppsson, Fredrik (Senaste upplagan)
Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan
Natur & kultur

Selander, Staffan & Kress, Gunther (Senaste upplagan)
Design för lärande: ett multimodalt perspektiv
Norstedt

Thulin, Susanne (Senaste upplagan)
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser
Gleerups Utbildning AB

Vetenskapliga artiklar och/eller delar av avhandlingar motsvarande ca 100 sidor tillkommer.