Kursplan

Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng

Primary Science and Technology - Early Childhood Practice and Research, 30 Credits

Kurskod: NO641G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: - Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-09 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • förklara naturvetenskapliga teorier om universums och livets utveckling på en grundläggande nivå,
  • förklara grundämnenas uppkomst, det periodiska systemets grundläggande principer samt materiens aggregationsformer,
  • förklara begreppen energi, krafter och rörelser samt ljudets- och ljusets fysikaliska egenskaper,
  • förklara grundläggande samband mellan organismer och deras miljö,
  • förklara människors beroende av, och påverkan på, naturen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
  • redogöra för forskningsbaserade ämnesdidaktiska resultat rörande undervisningsmetoder och elevers möjligheter att förstå olika områden inom naturvetenskap och teknik,
  • redogöra för centrala karaktärer hos några grupper av organismer samt hur de kan sorteras och grupperas,
  • identifiera och namnge vanligt förekommande djur och växter,
  • redogöra för delar och funktioner i organsystem hos människan,
  • redogöra för hur teknikämnet i grundskolans årskurs 4-6 kan gestaltas,
  • förklara tekniska föremåls funktion,
  • urskilja, problematisera och värdera naturvetenskapens och teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö,
  • tillämpa ett tekniskt och naturvetenskapligt förhållningssätt samt naturvetenskaplig och teknisk metodik,
  • tillämpa enkla kvantitativa metoder för att besvara naturvetenskapliga frågeställningar och kunna reflektera över resultaten,
  • planera, genomför och systematiskt utvärdera samt reflektera över egen undervisning i naturvetenskap och teknik för att bygga beprövad professionell erfarenhet som håller för vetenskaplig argumentation, och
  • skriva texter som följer akademiska och professionella genrers normer för struktur, stil och noggrannhet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Djur och natur, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en introduktion till naturvetenskap och läran om livet.
Enkla fältstudier och observationer samt ämnesdidaktiska aspekter integreras i kursens olika moment.
Delkursen behandlar

  • naturvetenskapens karaktär och sätt att arbeta,
  • livets evolution,
  • organismer i närmiljön och hur de kan systematiseras,
  • samband mellan organismer och deras miljö, och
  • människans utveckling.

Universum och vi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger grunder inom naturvetenskapliga områden för att förstå omvärlden. Enkla naturvetenskapliga undersökningar samt ämnesdidaktiska aspekter integreras i delkursens olika moment.
Delkursen behandlar

  • naturlagarna ur ett vardagsperspektiv; fysiken som vi upplever den med våra sinnen,
  • rymden, stjärnor och planeter, atmosfär och vatten,
  • materiens byggnad och fasomvandlingar, och
  • kraft och rörelse i vardagen.

Teknik i vardag och skola, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en introduktion till ämnesområdet teknik. Enkla praktiska moment samt teknikämnets didaktiska aspekter integreras i delkursen.
Delkursen behandlar

  • studier av objekt och processer som människan skapat,
  • teknikens roll i människors liv förr och nu,
  • värderingar och attityder till teknikämnet, och
  • grundläggande ellära.

Människan och miljön, 7,5 högskolepoäng

Delkursen rör människokroppens uppbyggnad och funktion samt människans relation till naturen och hållbar utveckling. Ämnesdidaktiska aspekter integreras i delkursens olika moment.
Delkursen behandlar

  • olika organsystem hos människan och dess funktioner,
  • globala miljöproblem, och
  • hur lärandet om hållbar utveckling kan organiseras.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och praktiska övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Djur och natur

Djur och natur, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Djur och natur, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Ett enskilt skriftligt och praktiskt prov (artdugga).

Djur och natur, del 3 (Provkod: A003)
Praktiska moment, seminarier och exkursioner.

Universum och vi

Universum och vi, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen.

Universum och vi, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Gruppvis laboration med skriftlig dokumentation och muntlig presentation.

Universum och vi, del 3 (Provkod: B003)
Praktiska moment och seminarier.

Teknik i vardag och skola

Teknik i vardag och skola, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: C001)
Salstentamen.

Teknik i vardag och skola, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Gruppvis praktiskt moment med skriftlig dokumentation och muntlig presentation.

Teknik i vardag och skola, del 3 (Provkod: C003)
Praktiska moment och litteraturseminarier

Människan och miljön

Människan och miljön, del 1, 5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Individuell skriftlig hemtentamen.

Människan och miljön, del 2, 2,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Gruppvis praktiskt moment med skriftlig dokumentation och muntlig presentation.

Människan och miljön, del 3 (Provkod: D003)
Seminarier och grupparbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro vid obligatoriskt utbildningsmoment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Djur och natur, del 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Djur och natur, del 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Djur och natur, del 3
Som betyg används Deltagit (DT).

Universum och vi, del 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Universum och vi, del 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Universum och vi, del 3
Som betyg används Deltagit (DT).

Teknik i vardag och skola, del 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teknik i vardag och skola, del 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teknik i vardag och skola, del 3
Som betyg används Deltagit (DT).

Människan och miljön, del 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Människan och miljön, del 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Människan och miljön, del 3
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få betyget Godkänd (G) på kursen som helhet krävs minst betyget G på provkoderna A001, A002, B001, B002, C001, C002, D001 och D002 samt betyget DT på provkoderna A003, B003, C003 och D003.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs dessutom att betyget VG omfattar minst 17 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kostnader för resor, exempelvis till och från exkursioner, studiebesök och andra lärtillfällen, kan tillkomma.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Djur och natur, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ah-King, Malin (2012)
Genusperspektiv på biologi.
Stockholm: Högskoleverket, http://www.uka.se/download/18.12f25798156a345894e2d73/1487841906259/genusperspektiv-biologi.pdf

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl, Britt., & Rosberg, Maria (senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Malmö: Gleerups

Henriksson, Anders (senaste upplagan)
Iris Biologi kurs 1
Malmö: Gleerups

Referenslitteratur

Mossberg, Bo., & Stenberg, Lennart (senaste upplagan)
Svensk fältflora
Stockholm: Wahlström & Widstrand

Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket, 299 sidor, https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019

Universum och vi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl, Britt., & Rosberg, Maria (senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Malmö: Gleerups

Östklint, Olle., Johansson, Sverker., & Anderberg, Elsie (senaste upplagan)
Fysik för lärare
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Andersson, Björn (senaste upplagan)
Att utveckla undervisning i naturvetenskap - kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
Lund: Studentlitteratur

Harlen, Wynne (red.) (2008)
Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
Stockholm: Almqvist & Wiksell, 152 sidor

Teknik i vardag och skola, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bjurulf, Veronica (senaste upplagan)
Teknikdidaktik
Lund: Studentlitteratur AB

Grimvall, Göran (senaste upplagan)
Teknikens metoder: Skolans teknikämne i senare skolår
Lund: Studentlitteratur AB

Stolpe, Karin., Höst, Gunnar., & Hallström, Jonas (2018). Teknikdidaktisk forskning för lärare: Bidrag från en forskningsmiljö. Linköping. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-145685

Norström, Per (2014)
Technological knowledge and technology education
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 58 sidor http://kth.divaportal.org/smash/get/diva2:715009/FULLTEXT01.pdf

Östklint, Olle,. Johansson, Sverker., & Anderberg, Elsie (senaste upplagan)
Fysik för lärare
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Hartell, Eva (2012)
The Inefficient Loneliness: A Descriptive Study about the Complexity of Assessment for Learning in Primary Technology Education.
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 100 sidor
http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A565600&dswid=-442

Människan och miljön, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl Britt., & Rosberg, Maria (senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Malmö: Gleerups

Kjellström, Erik., Sverige, & Naturvårdsverket. (2013).
FN:s klimatpanel, klimatförändring 2013: Den naturvetenskapliga grunden: Sammanfattning för beslutsfattare: Bidrag från arbetsgrupp I (WG I) till den femte utvärderingsrapporten från Intergovernmental Panel on Climate Change. Naturvårdsverket. 48 sidor.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6592-8.pdf?pid=10117

Naturvårdsverket (2010)
Den svenska konsumtionens globala miljöpåverkan
Naturvårdsverket, Stockholm, 56 sidor

Naturvårdsverket (2012)
De svenska miljömålen en introduktion
Naturvårdsverket, Stockholm, 25 sidor

Ottander, Christina (2016)
Att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör naturvetenskap – förmåga 1, Skolverket.
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/Grundskola/502-Formaga-att-kommunicera-arskurs4-6/del01/Material/Flik/Del01MomentA/Artiklar/K4-601A01formaga1.docx

Universitet och högskolerådet (2017)
Lärande för hållbar utveckling. Den globala skolans rapport om lärande för hållbar utveckling i styrdokument för skola och förskola
UHR, Stockholm, 29 sidor
https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017webb.pdf

Wiborn, Peter (senaste upplagan)
En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster
WWF, Stockholm

Referenslitteratur

European Commission (2019) Summary Report of the EAT-Lancet Commission https://eatforum.org/content/uploads/2019/07/EAT-LancetCommissionSummaryReport.pdf

Persson, Christel., & Persson, Torsten. (2015)
Hållbar utveckling – människa, miljo¨ och samhälle (Uppl. 3:2) Lund: Studentlitteratur

Sund, Per., & Sund, Louise. (2017)
Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Kompendier och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 400 sidor.