Kursplan

Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng

Primary Science and Technology - Early Childhood Practice and Research, 30 Credits

Kurskod: NO641G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: - Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-09 Litteraturlista fastställd: 2024-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 5

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • förklara grundläggande samband mellan organismer och deras miljö, exempelvis som näringskedjor, näringsväv, näringspyramid och kretslopp i närmiljön. Fotosyntes och cellandning,
  • redogöra för centrala karaktärer hos några grupper av organismer samt hur de kan sorteras och grupperas,
  • identifiera och namnge vanligt förekommande djur och växter,
  • förklara naturvetenskapliga teorier om universums och evolutionsteorin på en grundläggande nivå,
  • förklara det periodiska systemets grundläggande principer samt materiens aggregationsformer som vattnets- och luftens egenskaper och sammansättning,
  • förklara begreppen energi, krafter och rörelser samt ljudets- och ljusets fysikaliska egenskaper,redogöra för delar och funktioner i organsystem hos människan,
  • hur dag, natt, årstider och år kan förklaras utifrån rörelser hos solsystemets himlakroppar,
  • fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen,
  • fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet,
  • förklara människors beroende av, och påverkan på, naturen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
  • redogöra för hur teknikämnet i grundskolans årskurs 4-6 kan gestaltas,
  • urskilja, problematisera och värdera naturvetenskapens och teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö,
  • förklara teknikens historiska utveckling,
  • konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö,
  • förklara grundläggande samband mellan organismer och deras miljö,
  • förklara människors beroende av, och påverkan på, naturen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
  • redogöra för delar och funktioner i organsystem hos människan,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • urskilja, problematisera och värdera naturvetenskapens och teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö,
  • redogöra för forskningsbaserade ämnesdidaktiska resultat rörande undervisningsmetoder och elevers möjligheter att förstå olika områden inom naturvetenskap och teknik,
  • tillämpa ett tekniskt och naturvetenskapligt förhållningssätt samt naturvetenskaplig och teknisk metodik,
  • tillämpa enkla kvantitativa metoder för att besvara naturvetenskapliga frågeställningar och kunna reflektera över resultaten,
  • planera, genomföra och systematiskt utvärdera samt reflektera över egen undervisning i naturvetenskap och teknik för att bygga beprövad professionell erfarenhet som håller för vetenskaplig argumentation, och skriva texter som följer akademiska och professionella genrers normer för struktur, stil, och
  • visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser.

Innehåll

Djur och natur, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en introduktion till naturvetenskap och läran om livet.
Enkla fältstudier och observationer samt ämnesdidaktiska aspekter integreras i kursens olika moment. Elevers olikheter diskuteras utifrån begrepp som inkludering, särskilt stöd, särskild begåvning och neuropsykiatriska svårigheter behandlas.
Delkursen behandlar

  • naturvetenskapens karaktär och sätt att arbeta,
  • livets evolution,
  • organismer i närmiljön och hur de kan systematiseras,
  • samband mellan organismer och deras miljö, och
  • människans utveckling.

Universum och vi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger grunder inom naturvetenskapliga områden för att förstå omvärlden. Enkla naturvetenskapliga undersökningar samt ämnesdidaktiska aspekter integreras i delkursens olika moment. Elevers olikheter diskuteras utifrån begrepp som inkludering, särskilt stöd, särskild begåvning och neuropsykiatriska svårigheter behandlas.
Delkursen behandlar

  • naturlagarna ur ett vardagsperspektiv; fysiken som vi upplever den med våra sinnen,
  • rymden, stjärnor och planeter, atmosfär och vatten,
  • materiens byggnad och fasomvandlingar, och
  • kraft och rörelse i vardagen.

Teknik i vardag och skola, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en introduktion till ämnesområdet teknik. Enkla praktiska moment samt teknikämnets didaktiska aspekter integreras i delkursen. Elevers olikheter diskuteras utifrån begrepp som inkludering, särskilt stöd, särskild begåvning och neuropsykiatriska svårigheter behandlas.
Delkursen behandlar

  • studier av objekt och processer som människan skapat,
  • teknikens roll i människors liv förr och nu,
  • värderingar och attityder till teknikämnet, och
  • grundläggande ellära.

Människan och miljön, 7,5 högskolepoäng

Delkursen rör människokroppens uppbyggnad och funktion samt människans relation till naturen och hållbar utveckling. Ämnesdidaktiska aspekter integreras i delkursens olika moment. Elevers olikheter diskuteras utifrån begrepp som inkludering, särskilt stöd, särskild begåvning och neuropsykiatriska svårigheter behandlas.
Delkursen behandlar

  • olika organsystem hos människan och dess funktioner,
  • globala miljöproblem, och
  • hur lärandet om hållbar utveckling kan organiseras.

Examinationer och betyg

Djur och natur

Djur och natur, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Djur och natur, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Djur och natur, del 3 (Provkod: A003)
Som betyg används Deltagit (DT).

Universum och vi

Universum och vi, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Universum och vi, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Universum och vi, del 3 (Provkod: B003)
Som betyg används Deltagit (DT).

Teknik i vardag och skola

Teknik i vardag och skola, del 1, 6 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teknik i vardag och skola, del 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teknik i vardag och skola, del 3 (Provkod: C003)
Som betyg används Deltagit (DT).

Människan och miljön

Människan och miljön, del 1, 5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Människan och miljön, del 2, 2,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Människan och miljön, del 3 (Provkod: D003)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att få betyget Väl godkänt på kursen som helhet krävs betyget Väl godkänt på sammanlagt 17 högskolepoäng.

Examinationsformer

  • Djur och natur, del 1, teori (provkod A001): Skriftlig tentamen
  • Djur och natur, del 2, (provkod A002): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Djur och natur, del 3, (provkod A003): Praktisk examination och muntlig examination
  • Universum och vi, del 1, teori (provkod B001): Skriftlig tentamen
  • Universum och vi, del 2, (provkod B002): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Universum och vi, del 3, (provkod B003): Praktisk examination
  • Teknik i vardag och skola, del 1, teori (provkod C001): Skriftlig tentamen
  • Teknik i vardag och skola, del 2, (provkod C002): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Människan och miljön, del 1, (provkod D001): Skriftlig tentamen
  • Människan och miljön, del 2, (provkod D002): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Människan och miljön, del 3, (provkod D003): Muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kostnader för resor, exempelvis till och från exkursioner, studiebesök och andra lärtillfällen, kan tillkomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Djur och natur, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ah-King, Malin (2012)
Genusperspektiv på biologi.
Högskoleverket, Hämtad från http://www.uka.se/download/18.12f25798156a345894e2d73/1487841906259/genusperspektiv-biologi.pdf

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl, Britt., & Rosberg, Maria (Senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Gleerups

Henriksson, Anders (Senaste upplagan)
Iris Biologi kurs 1
Gleerups

Referenslitteratur

Mossberg, Bo., & Stenberg, Lennart (Senaste upplagan)
Svensk fältflora
Wahlström & Widstrand

Universum och vi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl, Britt., & Rosberg, Maria (Senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Gleerups

Östklint, Olle., Johansson, Sverker., & Anderberg, Elsie (Senaste upplagan)
Fysik för lärare
Studentlitteratur

Referenslitteratur

Andersson, Björn (Senaste upplagan)
Att utveckla undervisning i naturvetenskap - kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
Studentlitteratur

Harlen, Wynne (red.) (2008)
Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
Almqvist & Wiksell, 152 sidor

Teknik i vardag och skola, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Grimvall, Göran (Senaste upplagan)
Teknikens metoder: Skolans teknikämne i senare skolår
Studentlitteratur AB

Stolpe, Karin., Höst, Gunnar., & Hallström, Jonas (2018)
Teknikdidaktisk forskning för lärare: Bidrag från en forskningsmiljö.
Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-145685

Norström, Per (2014)
Technological knowledge and technology education
Kungliga Tekniska Högskolan, 58 sidor http://kth.divaportal.org/smash/get/diva2:715009/FULLTEXT01.pdf

Von Otter, A., & Cederqvist, A. (2022)
Teknik I skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression.
Liber AB

Östklint, Olle,. Johansson, Sverker., & Anderberg, Elsie (Senaste upplagan)
Fysik för lärare
Studentlitteratur

Referenslitteratur

Hartell, Eva (2012)
The Inefficient Loneliness: A Descriptive Study about the Complexity of Assessment for Learning in Primary Technology Education.
Kungliga Tekniska Högskolan, 100 sidor
Hämtad från http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A565600&dswid=-442

Människan och miljön, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Lindahl Britt., & Rosberg, Maria (Senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Gleerups

Kjellström, Erik., Sverige, & Naturvårdsverket. (2013)
FN:s klimatpanel, klimatförändring 2013: Den naturvetenskapliga grunden: Sammanfattning för beslutsfattare: Bidrag från arbetsgrupp I (WG I) till den femte utvärderingsrapporten från Intergovernmental Panel on Climate Change. Naturvårdsverket. 48 sidor.
Hämtad från https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6592-8.pdf?pid=10117

Naturvårdsverket (2010)
Den svenska konsumtionens globala miljöpåverkan
Naturvårdsverket, 56 sidor

Naturvårdsverket (2012)
De svenska miljömålen en introduktion
Naturvårdsverket, 25 sidor

Ottander, Christina (2016)
Att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör naturvetenskap – förmåga 1, Skolverket.
Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/Grundskola/502-Formaga-att-kommunicera-arskurs4-6/del01/Material/Flik/Del01MomentA/Artiklar/K4-601A01formaga1.docx

Universitet och högskolerådet (2017)
Lärande för hållbar utveckling. Den globala skolans rapport om lärande för hållbar utveckling i styrdokument för skola och förskola
UHR, Stockholm, 29 sidor
Hämtad från https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017webb.pdf

Wiborn, Peter (Senaste upplagan)
En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster
WWF

Referenslitteratur

European Commission (2019) Summary Report of the EAT-Lancet Commission
Hämtad från https://eatforum.org/content/uploads/2019/07/EAT-LancetCommissionSummaryReport.pdf

Persson, Christel., & Persson, Torsten. (2015)
Hållbar utveckling – människa, miljö och samhälle (Uppl. 3:2)
Studentlitteratur

Sund, Per., & Sund, Louise. (2017)
Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan.
Liber

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Kompendier och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 400 sidor.