Kursplan

Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6. Ingår i Lärarlyftet, 30 högskolepoäng

Science and Technology for Compulsory - School Teachers, grades 4-6, 30 Credits

Kurskod: NO641U Högskolepoäng: 30
Huvudområde: - Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-04-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-04-08 Litteraturlista fastställd: 2020-04-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • förklara naturvetenskapliga teorier om universums och livets utveckling på en grundläggande nivå,
  • förklara grundämnenas uppkomst, det periodiska systemets grundläggande principer samt materiens aggregationsformer,
  • förklara begreppen energi, krafter och rörelser samt ljudets- och ljusets fysikaliska egenskaper,
  • förklara grundläggande samband mellan organismer och deras miljö,
  • förklara människors beroende av, och påverkan på, naturen utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
  • redogöra för forskningsbaserade ämnesdidaktiska resultat rörande elevers möjligheter att förstå olika områden inom naturvetenskap och teknik,
  • redogöra för centrala karaktärer hos några grupper av organismer samt hur de kan sorteras och grupperas,
  • identifiera och namnge vanligt förekommande djur och växter,
  • redogöra för delar och funktioner i organsystem hos människan,
  • redogöra hur teknikämnet i grundskolan kan gestaltas,
  • förklara tekniska föremåls funktion,
  • förklara teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde,
  • redogöra för didaktiska val samt dess betydelse för elevers lärande och utveckling inom teknikämnet,
  • urskilja, problematisera och värdera naturvetenskapens och teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö,
  • tillämpa ett tekniskt och naturvetenskapligt förhållningssätt samt naturvetenskaplig och teknisk metodik, och
  • planera, genomföra och systematiskt utvärdera egen undervisning i naturvetenskap och teknik som lektioner, praktiska moment, laborationer och fältstudier för att bygga beprövad erfarenhet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger grunder inom naturvetenskapliga och tekniska områden för lärare med inriktning mot grundskolans åk 4-6. Kursen fokuserar på centrala innehåll i biolog, kemi och fysik och hur de kan omsättas i undervisning som syftar till att eleverna kan utveckla kunskaper om naturvetenskapliga sammanhang, nyfikenhet på, och intresse för, att veta mer om sig själva och naturen. Även undervisningsdesign med avseende på elever med särskilda behov behandlas. Ämnesdidaktiska aspekter integreras i samtliga delmoment, enkla naturvetenskapliga undersökningar i delmoment 1, 2 och 3 och praktiska moment i delmoment 4.

Delmoment 1 – Läran om livet
Delmomentet behandlar naturvetenskapens karaktär och sätt att arbeta, livets evolution, organismer i närmiljön och hur de kan systematiseras, samband mellan organismer och deras miljö, och människans utveckling. Sexualitet och genusperspektiv på biologi behandlas.

Delmoment 2 – Universum och vi
Delmomentet ger en översikt av ämnesområdet fysik. Delmomentet behandlar naturlagarna ur ett vardagsperspektiv; fysiken som människan upplever den med sina sinnen, samt vår atmosfär och rymden, stjärnor och planeter. Energi, kraft och rörelse i vardagen. I delmomentet behandlas hur inkluderande förhållningssätt kan tillämpas i undervisningen.

Delmoment 3 – Kemin i naturen och samhället
Delmomentet ger en introduktion till kemi och behandlar materiens byggnad och fasomvandlingar t.ex. vattnets egenskaper och kretslopp, och luftens sammansättning. Vidare tas fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner upp, principer för hur ämnen kan sorteras samt periodiska systemets grundläggande struktur. Människokroppens uppbyggnad samt kemiska processer i kroppen tas också upp i undervisningen.

Delmoment 4 – Teknik i vardag och skola
Delmomentet ger en översikt över ämnesområdet teknik. Delmoment behandlar studier av objekt och processer som människan skapat, teknikens roll i människors liv förr och nu, värderingar och attityder till teknikämnet, samt grundläggande ellära.

Studieformer

Kursen ges på campus/distans med totalt sex campusförlagda dagar per termin. Kursen genomförs under terminstid, vid Örebro universitet.

Examinationsformer

Delmoment 1 - Läran om livet, del 1 av 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig redovisning av utvecklingsprojekt.

Delmoment 1 - Läran om livet, del 2 av 2 (Provkod: A002)
Deltagande vid obligatoriska moment.

Delmoment 2 - Universum och vi, del 1 av 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig redovisning av utvecklingsprojekt.

Delmoment 2 - Universum och vi, del 2 av 2 (Provkod: B002)
Deltagande vid obligatoriska moment.

Delmoment 3 - Kemin i naturen och samhället, del 1 av 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig redovisning av utvecklingsprojekt.

Delmoment 3 - Kemin i naturen och samhället, del 2 av 2 (Provkod: C002)
Deltagande vid obligatoriska moment.

Delmoment 4 - Teknik i vardag och skola, del 1 av 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Skriftlig redovisning av utvecklingsprojekt.

Delmoment 4 - Teknik i vardag och skola, del 2 av 2 (Provkod: D002)
Deltagande vid obligatoriska moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delmoment 1 - Läran om livet, del 1 av 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delmoment 1 - Läran om livet, del 2 av 2
Som betyg används Deltagit (DT).

Delmoment 2 - Universum och vi, del 1 av 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delmoment 2 - Universum och vi, del 2 av 2
Som betyg används Deltagit (DT).

Delmoment 3 - Kemin i naturen och samhället, del 1 av 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delmoment 3 - Kemin i naturen och samhället, del 2 av 2
Som betyg används Deltagit (DT).

Delmoment 4 - Teknik i vardag och skola, del 1 av 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delmoment 4 - Teknik i vardag och skola, del 2 av 2
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Enligt rektorsbeslut RB CF 55-135/2009 medges avsteg från den tregradiga betygsskalan, för uppdragsutbildningskurser.

Övriga föreskrifter

Kostnader för resor, exempelvis till och från exkursioner, studiebesök och andra lärtillfällen, kan tillkomma.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Läran om livet
Ah-King, M. (2012)
Genusperspektiv på biologi.
Stockholm: Högskoleverket, http://www.uka.se/download/18.12f25798156a345894e2d73/1487841906259/genusperspektiv-biologi.pdf, [Webbsida]

Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (senaste upplagan)
Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6
Malmö: Gleerups

Bjurulf, Veronica (senaste upplagan)
Teknikdidaktik
Lund: Studentlitteratur AB

European Commission (2019) Summary Report of the EAT-Lancet Commis-sion https://eatforum.org/content/uploads/2019/07/EAT-Lancet_Commission_Summary_Report.pdf

Grimvall, Göran (senaste upplagan)
Teknikens metoder: Skolans teknikämne i senare skolår
Lund: Studentlitteratur AB

Hartell, Eva (2012)
The Inefficient Loneliness: A Descriptive Study about the Complexity of As-sessment for Learning in Primary Technology Education.
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 100 sidor
http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A565600&dswid=-442

Henriksson, Anders (senaste upplagan)
Iris Biologi kurs 1
Malmö: Gleerups, 328 sidor

Kjellström, E., Sverige, & Naturvårdsverket. (2013).
FN:s klimatpanel, klimatförändring 2013: Den naturvetenskapliga grunden: Sammanfattning för beslutsfattare: Bidrag från arbetsgrupp I (WG I) till den femte utvärderingsrapporten från Intergovernmental Panel on Climate Change. Naturvårdsverket. 48 sidor.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6592-8.pdf?pid=10117

Kommentarmaterial till kursplaner 2017
https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2017

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket, 299 sidor,
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019

Naturvårdsverket (2010)
Den svenska konsumtionens globala miljöpåverkan
Naturvårdsverket, Stockholm, sidan 13-69

Naturvårdsverket (2012)
De svenska miljömålen en introduktion
Naturvårdsverket, Stockholm, 25 sidor

Norström, Per (2014)
Technological knowledge and technology education
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 58 sidor
https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-larande-for-hallbar-utveckling-i-styrdokumenten-2019.pdf

Ottander, Christina. (2016)
Att granska information, kommunicera och ta sta¨llning i fra°gor som ro¨r naturvetenskap – fo¨rma°ga 1, Skolverket.
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/Grundskola/502-Formaga-att-kommunicera-arskurs_4-6/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/K4-6_01A_01_formaga1.docx

Stolpe, K., Höst, G., & Hallström, J. (2018). Teknikdidaktisk forskning för lärare: Bidrag från en forskningsmiljö. Linköping. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-145685

Sund, P., & Sund, L. (2017)
Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber

Universitet och högskolerådet (2017)
Lärande för hållbar utveckling. Den globala skolans rapport om lärande för hållbar utveckling i styrdokument för skola och förskola UHR, Stockholm, 29 sidor
https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf

Wiborn, Peter (senaste upplagan)
En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster
WWF, Stockholm, 51 sidor

Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (senaste upplagan)
Fysik för lärare
Lund: Studentlitteratur.

Aktuell vetenskaplig litteratur och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 400 sidor.