Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Knowledge of Improvement and Scientific Methods, 7,5 Credits

Kurskod: OM001G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • förklara grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • redogöra för skillnader i kunskapssyn vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
  • redogöra för vad som kännetecknar forskningsprocessen vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
  • förklara grundläggande statistiska begrepp
  • redogöra för resultat som presenteras med deskriptiv statistik respektive textanalys
  • redogöra för förbättringskunskapens innebörd och teoretiska grunder
  • redogöra för olika verktyg för förbättringsarbete redogöra för ramar och metoder inom patientsäkerhetsarbete

Färdighet och förmåga

  • skriftligt sammanställa och muntligt redovisa vetenskaplig kunskap relevant för omvårdnad med beaktande av vetenskapligt arbetssätt
  • utforma en vetenskaplig rapport inom området omvårdnadsvetenskap enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
  • tillämpa metoder för informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över skillnader i kunskapssyn vid olika forskningsansats
  • reflektera över skillnader i forskningsprocessen vid olika forskningsansats
  • reflektera över forskningsetiska aspekter vid vetenskapliga studier
  • reflektera över olika professioners roller i teamet

Kursens huvudsakliga innehåll

  • förbättringskunskap
  • vetenskapsteori
  • forskningsetik
  • kvalitativ forskningsprocess och textanalys
  • kvantitativ forskningsprocess och deskriptiv statistik
  • informationssökning
  • vetenskaplig rapportering
  • interprofessionellt teamarbete

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i grupp och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Förbättringskunskap, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten deltaga vid seminarium under terminstid eller när kursen ges nästa gång.

Vetenskapsteori, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten deltaga vid seminarium under terminstid eller när kursen ges nästa gång.

Forskningsprocess och forskningsetik, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten deltaga vid seminarium under terminstid eller när kursen ges nästa gång.

Informationssökning och vetenskaplig rapportering, 1 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftlig uppgift i par som redovisas vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuell revidering av den skriftliga rapporten, vilken åter skickas in till seminarieledaren inom en vecka och sedan är underlag för betygsättning.
Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten deltaga vid seminarium under terminstid eller när kursen ges nästa gång.

Professionsutveckling (Provkod: A006)
Deltagande vid interprofessionellt seminarium.
Vid frånvaro vid seminarium deltar studenten vid seminarium under terminstid och i andra hand lämnar studenten skriftlig ersättningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förbättringskunskap och vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förbättringskunskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskapsteori
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Forskningsprocess och forskningsetik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Informationssökning och vetenskaplig rapportering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Professionsutveckling
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment samt godkänd betyg G för samtliga examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyg VG för individuell skriftlig tentamen och betyg G för övriga examinationer, samt fullgjort obligatoriskt moment i kursen.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A14)

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16)

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ehrenberg Anna & Wallin Lars (red) (2014). (2:a uppl.).
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur. ISBN/ISSN: 9789144083544. 540 sidor.

Ejlertsson Göran (2019). (3:a uppl.).
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144122694. 303 sidor.

Henricsson Maria (red) (2017). (2 uppl.).
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad.
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144113289. 510 sidor.

Hommel, Ami & Andersson, Åsa (2018). (1 uppl.). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad – sjuksköterskans professionella ansvar.
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144121338. 136 sidor.

Lind Marion & Sahlqvist Lena (2012). (1 uppl.). Säker vård – Att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg. Stockholm: Natur & Kultur. 334 sidor.

Referenslitteratur

Thurén Torsten (2019). (3 uppl.). Vetenskapsteori för nybörjare.
Stockholm: Liber. 204 sidor.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:

http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se