Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Examensarbete, 15 högskolepoäng

Nursing Science, Degree Project, 15 Credits

Kurskod: OM003G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-10 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Kursens huvudsakliga innehåll

  • introduktion till självständigt arbete
  • informationshantering
  • tillämpning av forskningsprocessen
  • presentation och försvar av eget självständigt arbete
  • opposition på annat självständigt arbete

Studieformer

Det självständiga arbetet genomförs med stöd av handledning som ges endast före seminarietillfället, totalt 5 timmar/arbete. Obligatoriska moment i kursen utgörs av kursintroduktion, två seminarier (presentation med försvar och opponentskap) samt närvaro vid minst ett annat seminarium under innevarande termin.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftligt självständigt arbete, där handledning ges före seminarietillfället, totalt 5 timmar/arbete.
Det självständiga arbetet behandlas vid ett seminarium. Efter seminarium ges studenten möjlighet till revidering av det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet som skall lämnas till seminarieledare inom två veckor efter seminarietillfället, utgör underlag för betyg.

Respondentskap (Provkod: A002)
Muntligt försvar/respondentskap av självständigt arbete.
Vid frånvaro som författare vid seminarium, muntligt försvar av eget självständigt arbete deltar studenten vid seminarium vid annat tillfälle

Opponentskap (Provkod: A003)
Kritisk granskning/opponentskap av annat självständigt arbete
Vid frånvaro som opponent vid seminarium, opposition av självständigt arbete deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.

Seminarium (Provkod: A004)
Deltagande som åhörare vid minst ett seminarium för ett självständigt arbete inom kursen eller motsvarande kurs.

Introduktion (Provkod: A005)
Närvaro vid introduktionsföreläsning vid kursstart. Vid frånvaro från introduktionsföreläsning inlämnas en skriftlig ersättningsuppgift inom en vecka.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Respondentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

Opponentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

Seminarium
Som betyg används Deltagit (DT).

Introduktion
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment samt fullgjorda obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl Godkänt på det självständiga arbetet samt Godkänt på övriga examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap med successiv fördjupning varav 15 högskolepoäng i vetenskaplig metodik.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Inom två veckor efter seminariet ska studenten skicka ett exemplar av det självständiga arbetet, i pdf-format och elektroniskt, med revideringar till seminarieledaren för bedömning och examinators betygssättning.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Backman Jarl (senaste upplagan)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur

Ejlertsson Göran (senaste upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur

Forsberg Christina & Wengström Yvonne (senaste upplagan)
Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation
Stockholm: Natur och kultur

Henricson Maria (red) (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Kristensson Jimmie (senaste upplagan)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik: för studenter inom hälso- och sjukvård
Stockholm: Natur och kultur

Nyberg Rainer & Tidström Annika (red) (senaste upplagan)
Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar
Lund: Studentlitteratur

Rienecker Lotte & Stray Jørgensen Peter (senaste upplagan)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber

Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Vetenskapsrådet (senaste uppdatering)
Codex; regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://codex.vr.se

Wiklund Gustin Lena & Bergbom Ingegerd (red) (senaste upplagan)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur AB

Willman Ania, Bahtsevani Christel, Stoltz Peter (senaste upplagan)
Evidensbaserad omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer: http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx) http://www.av.se