Kursplan

Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng

Supervision and Evaluation in Workplace Education, 7,5 Credits

Kurskod: OM005U Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2021-06-07
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-06-07 Litteraturlista fastställd: 2021-06-07
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Deltagaren ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva och diskutera olika modeller för handledning i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
  • beskriva och diskutera organisatoriska ramar, lagar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
  • beskriva och diskutera handledarens roll i verksamhetsförlagd utbildning
  • beskriva och diskutera olika sätt att bedöma kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning
  • beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande

Färdighet och förmåga
Deltagaren ska efter avslutad kurs kunna

  • utvärdera olika handledningssituationer
  • tillämpa systematisk reflektion
  • tillämpa teoretiskt perspektiv i undervisning och handledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Deltagaren ska efter avslutad kurs kunna

  • reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
  • granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
  • reflektera kritiskt över betydelsen av handledarens kunskapssyn
  • granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
  • granska och kritiskt reflektera över betydelsen av makt, genus och kulturella aspekter vid kommunikation vid handledande möten

Kursens huvudsakliga innehåll

Olika modeller för handledning

  • rollen som handledare
  • reflektionsmetodik
  • lagar och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
  • interprofessionellt lärande
  • bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
  • teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
  • lärstilar
  • teorier om kommunikation och samtal
  • förhållningsätt och attityder
  • formativ bedömning och återkoppling
  • makt- och genusaspekter i samtalssituationer

Studieformer

Kursen består av skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete, föreläsningar och seminarier.

Examinationsformer

Analys av handledningssituation, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift som genomförs i grupp.

Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig hemtentamen i grupp.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys av handledningssituation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget G på samtliga ingående examinationer.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Franke, Anita (2011)
Praktikhandledning – att låta lära och lära ut
Lund: Studentlitteratur, 76 sidor

Löw, Ole (2011)
Pedagogisk handledning
Lund: Studentlitteratur, 230 sidor

Silén, Charlott & Bolander Laksov, Klara (2013)
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård
Lund: Studentlitteratur, 315 sidor

Referenslitteratur

Carlsson, Elisabeth (2010)
Sjuksköterskan som handledare. Innehåll och förutsättningar för sjuksköterskors handledande funktion i verksamhetsförlagd utbildning - en etnografisk studie
Malmö Högskola: Fakulteten för Hälsa och samhälle.

Elvén, Maria (2019)
Kliniskt resonemang i fysioterapi med fokus på att stödja klienters beteendeförändring. Utveckling och utvärdering av bedömningsinstrument Reasoning 4 Change.
Stockholm: Karolinska institutet. Avhandling 289

Lidskog, Marie (2008)
Learning with, from and about each other: interprofessional education on a training ward in municipal care for older persons
Örebro: Örebro University, Serie: Örebro Studies in Caring Sciences, 1652-1153; 20.

Ohlsson, Ulla (2009)
Vägen in i ett yrke: en studie av lärande och kunskapsutveckling hos nyutbildade sjuksköterskor
Örebro: Örebro Universitet, Serie: Örebro Studies in Education, 26. Serie: Örebro Studies in Conditions of Democracy.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur tillkommer främst i form av artiklar.