Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Evidence-Based Care and Scientific Methods, 7,5 Credits

Kurskod: OM007G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-12-11 Litteraturlista fastställd: 2020-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vad som kännetecknar olika forskningsdesigner samt vanligt förekommande metoder för datainsamling och analys vid studier med kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
  • förklara begreppen trovärdighet respektive tillförlitlighet vid vetenskapliga studier
  • förklara begrepp för bedömning av kvalitet vid kvantitativa respektive kvalitativa studier
  • redogöra för resultat av statistiska analyser som är vanligt förekommande vid studier inom omvårdnadnadsvetenskap
  • förklara och analysera olika modeller för implementering av evidensbaserad omvårdnad
  • redogöra för evidensbaserad omvårdnad ur olika perspektiv

Färdighet och förmåga

  • tillämpa en modell för implementering av evidensbaserad kunskap
  • självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga relevant för omvårdnadnadsforskning och utifrån den planera systematiskt inhämtande av kunskap på vetenskaplig nivå
  • tillämpa principer för systematisk litteratursökning
  • tillämpa forskningsetiska principer vid planering av vetenskapliga studier
  • visa förmåga att analysera kvantitativa data och redogöra för resultat av statistiska test.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i studier med kvalitativ respektive kvantitativ forskningsansats
  • reflektera över betydelsen av implementering av evidensbaserad kunskap och patientsäkra arbetsmetoder inom hälso- och sjukvård

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Kvalitativa forskningsmetoder
  • Kvantitaiva forskningemetoder
  • Evidensbaserad omvårdnad
  • Implementering av evidensbaserad omvårdnad
  • Forskningsetik
  • Vetenskapligt arbetssätt
  • Projektidé

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i gruppseminarier och workshops

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Systematisk litteratursökning och planering av projektidé, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Examinationen innebär systematisk litteratursökning med skriftlig uppgift i par som redovisas vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Kamratbedömning tillämpas i samband med bedömning av inlämningsuppgift. Rapport som ej lämnas inom givna tidsramar bedöms som underkänd. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten, vilken åter skickas in inom en vecka till seminarieledaren och sedan är underlag för betygsättning. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.

Teoretiska utgångspunkter för forskning och evidensbaserad vård, 1 högskolepoäng (Provkod: B003)
Muntlig examination i seminarieform. Examinationen innebär att bedöma tillförlitlighet i kvalitativa studier, trovärdighet i kvalitativa studier samt utgångspunkter för implementeringsprocessen för att arbeta i evidensbaserat. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Systematisk litteratursökning och planering av projektidé
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretiska utgångspunkter för forskning och evidensbaserad vård
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänt på samtliga examinationer
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl godkänt på individuell skriftlig salstentamen i evidensbaserad vård och vetenskaplig metod samt Godkänt på övriga i kursen ingående examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1N) ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boström Anne-Marie, Nordström Gun, Wilde-Larsson Bodil (red.) (senaste upplagan)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: Studentlitteratur

 

Ejlertsson Göran (2012) (senaste upplagan)

Statistik för hälsovetenskaperna

Lund: Studentlitteratur, 303 sidor

 

Henricson Maria (2017) (senaste upplagan)

Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 150 sidor

Willman Ania (red.) (2016)

Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning och klinisk verksamhet.(senaste upplagan)
Lund: Studentlitteratur, 186 sidor