Kursplan

Vårdhygien för sjuksköterskor, 7,5 högskolepoäng

Infection Control, Advanced Course, 7,5 Credits

Kurskod: OM1735 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G2F
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-08-29 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • ha kunskap om vanligt förekommande mikroorganismer vid vårdrelaterade infektioner, deras uppbyggnad, metabolism, genetik och virulens samt bakteriers resistensutveckling mot antibiotika
  • ha kunskap om immunsystemets uppbyggnad och funktioner
  • ha kännedom om lagar och författningar som styr smittskydd och vårdhygien
  • ha kunskap om sambandet mellan smitta och smittspridningsvägar samt kunna ange riskfaktorer och infektionsförebyggande skyddsåtgärder för att förhindra att patienten drabbas av en vårdrelaterad infektion
  • ha förståelse för och kunna tillämpa vårdhygieniska åtgärder utöver de basala hygienrutinerna

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha

  • kunskap om preventiva förbättringsåtgärder gällande smittspridning, samt kunna argumentera för att vårdhygieniska åtgärder tillämpas och kunna utveckla strategier för implementering inom klinisk verksamhet
  • utifrån kunskapen om de vanligast förekommande smittämnena, reflektera och värdera deras betydelse ur ett smittspridningsperspektiv i det dagliga omvårdnadsarbetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att

  • reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt för att främja ett gott patientbemötande vid vårdrelaterade infektioner

Kursens huvudsakliga innehåll

Grundläggande bakteriologi och virologi

Vårdrelaterade infektionssjukdomar

  • Postoperativa sårinfektioner
  • Infartsrelaterade infektioner i blodet
  • Urinvägsinfektioner
  • Pneumonier
  • Gastroenteriter

Smittskydd och vårdhygien

  • förstå och tillämpa lagar och författningar
  • att förebygga vårdrelaterade infektioner

Blodburen smitta

  • Hepatit, HIV

Resistens

  • Bakteriers resistensutveckling mot antibiotika
  • Multiresistenta bakterier

Kroppens försvar mot mikroorganismer, uppbyggnad och funktioner hos det ospecifika/medfödda/naturliga och det specifika/förvärvade/adaptiva immunförsvaret

Patienttillstånd med ökad risk för infektioner

Studieformer

I utbildningen ingår föreläsningar, egna studier, grupparbete med aktivt kunskapssökande och obligatoriska seminarier.
Närvaron vid seminarium är obligatoriska. Vid frånvaro i samband av obligatoriskt moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Vårdhygien, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig salstentamen.

Examinationsuppgift 1, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig uppgift och deltagande i dialog med andra vid ett seminarium. Vid frånvaro deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet.

Examinationsuppgift 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig uppgift och deltagande i dialog med andra vid ett seminarium. Vid frånvaro deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vårdhygien
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Examinationsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Sjuksköterskeexamen om minst 94,5 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Melhus Åsa (2010)
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Stockholm: Nordstedts, 413 sidor

Socialstyrelsen (2006)
Att förebygga vårdrelaterade infektioner
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-123-12

Referenslitteratur

Ryan Kenneth J (2004)
Sherris medical microbiology: an introduction to infectious diseases/4. ed
New York: McGraw-Hill, 983 sidor, 4 ed.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.