Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Företagshälsovård, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Occupational Health Service, Second Level, 7,5 Credits

Kurskod: OM2012 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-03-23 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för och analysera arbetslivsspecifik lagstiftning
  • beskriva forskning och utvecklingsarbete inom arbets- och miljömedicin/företagshälsovård
  • identifiera hälsoekonomiska aspekter inom företagshälsovården
  • beskriva och förklara begreppet hälsofrämjande arbetsplats
  • beskriva och analysera metoder för vårdpedagogiska samtal i hälsofrämjande arbete

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • självständigt identifiera och analysera förebyggande av folkhälsoproblem, arbetsrelaterad ohälsa och skador hos enskilda och grupper i arbetslivet
  • visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • kritiskt reflektera och diskutera hälsofrämjande åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • reflektera över företagshälsovårdens möjligheter att främja hälsa och förbygga skador
  • känna till folkhälsans bestämningsfaktorer

Kursens huvudsakliga innehåll

  • arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter
  • företagshälsovårdens utveckling
  • företagshälsovårdens arbetsuppgifter
  • arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall
  • arbetsmiljöförbättrande åtgärder
  • kvalitetsarbete i företagshälsovård
  • yrkesetik för företagshälsovårdens personal
  • hälsoekonomi
  • kommunikation, vårdpedagogiska samtal

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, studiebesök, seminarium, arbete i par och individuellt arbete. Kamratbedömning förekommer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Hälsoekonomi, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in. Uppgiften redovisas muntligt vid ett seminarium, se Hälsoekonomi i praktiken (Provkod: 0900). Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga hälsoekonomiska uppgiften. Studenten skall lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Hälsoekonomi i praktiken (Provkod: A002)
Muntlig redovisning av en hälsoekonomisk beräkning vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid.

Vårdpedagogiska samtal, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Grupparbete om vårdpedagogiska samtal. Efter att gruppen genomfört uppgiften skriver deltagarna en individuell skriftlig reflektion som lämnas inom en vecka Eventuell revidering av uppgiften lämnas inom 2 veckor, vilken sedan är underlag för betygsättning. Vid frånvaro i samband med grupparbetet ska studenten fullgöra detta vid lämpligt tillfälle under terminstid. Reflektion som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Kvalitetsarbete, 2 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 2 veckor efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Systematiskt arbetsmiljöarbete, 3 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in före seminariet. Uppgiften redovisas även muntligt vid ett seminarium, se Arbetsmiljöarbete. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga uppgiften. Studenten skall lämna in revideringen inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Arbetsmiljöarbete, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Muntlig redovisning av uppgiften Systematiskt arbetsmiljöarbete vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hälsoekonomi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hälsoekonomi i praktiken
Som betyg används Deltagit (DT).

Vårdpedagogiska samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kvalitetsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Systematiskt arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på examinationerna Systematiskt arbetsmiljöarbete och Kvalitetsarbete.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller fysioterapi, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning Företagssjuksköterska

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Arbetsmiljöverket (senaste upplagan)
Arbetsmiljölagen med kommentarer
https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2003:4
Arbetsmiljöverket, Publikationsservice, Ändringsföreskrift, https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1
https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket (senaste upplagan)
Systematiskt arbetsmiljöarbete - en vägledning
Solna: Publikationsservice, https://www.av.se/

Barth Tom & Näsholm Christina (senaste upplagan)
Motiverande samtal- MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Lund: Studentlitteratur

Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (senaste upplagan)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Edling, Christer; Nordberg, Gunnar & Nordberg, Monica (senaste upplagan)
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö
Lund: Studentlitteratur

Holmström, Eva & Ohlsson, Kerstina (red) (senaste upplagan)
Människan i arbetslivet. Teori och praktik
Lund: Studentlitteratur

Johansson, Ulf & Johrén, Anders (senaste upplagan)
Personalekonomi idag
Stockholm: Liber

Miller, William & Rollnick, Stephen (senaste upplagan)
Motiverande samtal, att hjälpa människor till förändring
Stockholm: Natur & Kultur

Nilsson Suzanne (senaste upplagan)
Hälsans bestämningsfaktorer & målet för folkhälsa
https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Oakley, Katie (senaste upplagan)
Occupational health nursing
London: Whurr Publishers

Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber

Riksföreningen för företagssköterskor och Svensk sjuksköterskeförening (2010)
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska med specialisering inom företagshälsovård
www.swenurse.se.

Rosengren, David B. (senaste upplagan)
Motiverande samtal - MI: en praktisk handledning
Lund: Studentlitteratur

Sandman, Lars & Kjellström, Sofia (senaste upplagan)
Etikboken – Etik för vårdande yrken
Lund: Studentlitteratur

Scriven, Angela (senaste upplagan)
Ewles & Simnett Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur

Statens Beredning för medicinsk och social utvärdering (senaste upplagan)
Arbetsmiljö och ohälsa
http://www.sbu.se/contentassets/7c14baca8bad4dfaa29c7dd78789c6b2/arbetsmiljo_ohalsa.pdf

Statens Offentliga Utredningar SOU 2011:63
Framgångsrik företagshälsovård möjligheter och metoder
http://www.regeringen.se/

Svensson, Mikael (senaste upplagan)
Hälsoekonomisk utvärdering – metod och tillämpning
Lund: Studentlitteratur

Tangen, Henrik & Conrad, Charlotte (senaste upplagan)
Skapa och bygga hälsa på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av