Kursplan
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Telefonrådgivning, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Telephone Advice Nursing, Second Level, 7,5 Credits
Kurskod: | OM2034 | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2019-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2009-09-18 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och förklara kommunikationsteorier, dokumentation och gällande lagstiftning inom området
- redogöra för och analysera samtalsprocessens olika delar och identifiera problemområden inom telefonrådgivning
- redogöra för och problematisera vikten av en god arbetsmiljö vid telefonrådgivning
- relatera till och kritiskt granska den forskning som finns inom området
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- självständigt kunna göra bedömningar och vidta åtgärder utifrån patientens individuella vårdbehov oavsett ålder, genus och mångfald
- självständigt kunna bedöma och hantera komplexa telefonrådgivningssituationer så att patientsäkerheten vidmakthålls och konfliktsituationer undviks
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt för att främja ett gott patientbemötande i telefonrådgivningsarbetet
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
- tillämpa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
- värdera och analysera kunskapsbehov för att utveckla sin kompetens
Kursens huvudsakliga innehåll
Teori inom telefonrådgivningens område.
Studieformer
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys.
Arbetsformerna har sin grund i studentaktivt lärande och kan variera mellan individuellt arbete, gruppuppgifter, seminarier samt föreläsningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Telefonrådgivning, 5,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig rapport. Vid betyget Underkänd (U) på rapporten ges studenten möjlighet till komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Kompletteringen skall vara inlämnad inom en vecka efter att betyget Underkänd (U) har delgivits den studerande. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd.
Komplexa telefonrådgivningssituationer, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig uppgift som genomförs i grupp och lämnas in. Uppgiften redovisas även muntligt i dialog med andra vid ett seminarium. Efter seminariet ges möjlighet till eventuella kompletteringar av den skriftliga uppgiften. Den reviderade uppgiften skall lämnas inom 2 veckor efter seminariet, vilket sedan är underlag för betygssättning. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Arbetsmiljö vid telefonrådgivning, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig uppgift som genomförs i par och lämnas in. Uppgiften redovisas även muntligt i dialog med andra vid ett seminarium. Efter seminariet ges möjlighet till eventuella kompletteringar av den skriftliga uppgiften. Den reviderade uppgiften skall lämnas inom 2 veckor efter seminariet, vilket sedan är underlag för betygssättning. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Telefonrådgivning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Komplexa telefonrådgivningssituationer
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsmiljö vid telefonrådgivning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget, Väl Godkänd (VG) på examination Telefonrådgivning och Godkänd (G) på Komplexa telefonrådgivningssituationer samt Arbetsmiljö vid telefonrådgivning.
Särskild behörighet och andra villkor
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
(O)jämställdhet i hälsa och vård
http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-052-8.pdf
Eide Hilde & Eide Tom (senaste upplagan)
Omvårdnadsorienterad kommunikation Relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Lund: Studentlitteratur
Ernesäter, Annica (2012)
National telephone advice nursing in Sweden
Uppsala: Uppsala universitet, Medicinska fakulteten, http://uu.diva-portal.org/ smash/get/ diva2:532709/FULLTEXT01.pdf
Fossum, B. (red.) (senaste upplagan)
Kommunikation: samtal och bemötande i vården
Lund: Studentlitteratur
Föreningen för telefonrådgivning inom hälso- och sjukvården, TRIHS & Svensk sjuksköterskeförening (senaste upplagan)
Kompetensbeskrivning för telefonsjuksköterska
Stockholm: TRIHS & Svensk sjuksköterskeförening
Hanssen Ingrid (senaste upplagan)
Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle
Lund: Studentlitteratur
Holmström, Inger (senaste upplagan)
Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur
Runius, Lena (2006)
Samtalsprocessen. En beskrivning av de professionella rådgivningssamtalen
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/vardwebb/Dokument/triage/Samtalsprocessen_Skane_rev.pdf
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se