Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng

Nursing Science, Degree Project, Second Level, 15 Credits

Kurskod: OM2036 Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1E
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-17 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Kursens huvudsakliga innehåll

Tillämpning av vetenskapsteori, informationshantering, forskningsetik och forskningsmetodik i ett examensarbete med relevans till huvudområdet samt granskning och opponentskap av annat examensarbete/självständigt arbete.

Studieformer

Egna studier, informationssökning, handledning och campusförlagda seminarier.

Handledning, fem timmar per examensarbete, ges endast till registrerad student under pågående kurs.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Introduktionsföreläsning (Provkod: A001)
Närvaro vid introduktionsföreläsningens samtliga delar. Vid frånvaro vid introduktionsföreläsning inlämnas en skriftlig ersättningsuppgift inom en vecka.

Deltagande vid seminarium (Provkod: A002)
Deltagande vid ett slutseminarium som åhörare. Vid frånvaro dvs. om studenten inte deltagit i något av kursens slutseminarium eller motsvarande får studenten delta vid ett slutseminarium vid nästkommande kurs.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Självständigt arbete som skrivs i par om två personer. Om särskilda skäl föreligger kan examinator besluta om att studenter får skriva enskilt. Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett seminarium där respondentskap och opposition ingår. Det skriftliga arbetet lämnas till seminarieledaren före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet att göra förändringar i det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet ska lämnas till seminarieledaren inom fem arbetsdagar efter seminarietillfället. Vid frånvaro eller underkänt som författare/respondent i samband med slutseminarium sker muntligt försvar av arbetet vid nytt seminarietillfälle. Vid frånvaro eller underkänt som opponent i samband med slutseminarium deltar studenten som opponent vid nytt seminarietillfälle. Det självständiga arbetet samt godkänt respondentskap och opponentskap utgör underlag för betygsättning. Om det självständiga arbetet underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom 5 arbetsdagar. Självständigt arbete som inte lämnas in inom angivna tidsramar bedöms som underkänt.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Introduktionsföreläsning
Som betyg används Deltagit (DT).

Deltagande vid seminarium
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment samt Deltagit vid ett seminarium (DT) och introduktionsföreläsning (DT).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl Godkänt på det självständiga arbetet, Godkänt (G) på respondentskap och opponentskapet samt deltagit vid de två obligatoriska momenten (DT).

Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, 15 högskolepoäng, där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Studenten ska inom fem arbetsdagar efter seminariet, skicka ett exemplar av arbetet elektroniskt, med kompletteringar alt. redaktionella ändringar till seminarieledaren för bedömning och examinators betygssättning.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Sökteknik
https://www.oru.se/ub/sok/sokhjalp/sokteknik/

Altman, Douglas G (senaste upplagan)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall

Bettany-Saltikov, Josette (senaste upplagan)
How to do a Systematic Literature Review in Nursing
Maidenhead: Open University Press

Brink Pamela J & Wood Marilyn J (senaste upplagan)
Advanced Design in Nursing Research
London: Sage Publications

Henricsson, Maria. (red). (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod. Från Idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Pace R, Pluye P, Barlett G, Macaulay A C, Salsberg J, Jagosh J Seller R. (senaste upplagan)
Testing the reliability and efficiency of the pilot Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) for systematic mixed studies review
International Journal of Nursing Studies

Patton Michael Quinn (senaste upplagan)
Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice
Thousand Oaks, California: Sage

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

SBU (senaste upplagan)
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. En handbok.
Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU)

Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se

Wittemore Robin & Knalf Kathleen (2005)
The integrative revieiw: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, 52(5), 546-553 https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03621.x

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se