Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng

Nursing Science, Degree Project, Second Level, 15 Credits

Kurskod: OM2036 Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1E
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-17 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen och specifikt med inriktning mot distriktssköterska, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
• visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
• visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
• visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen och specifikt med inriktning mot distriktssköterska göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Tillämpning av vetenskapsteori, informationshantering, forskningsetik och forskningsmetodik i ett examensarbete med relevans till huvudområdet samt granskning och opponentskap av annat examensarbete/självständigt arbete.

Examinationer och betyg

Deltagande vid seminarium (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betygsskalan som används på kursen grundas på undantag från universitetets föreskrifter enligt prorektors beslut 2020-04-07, dnr ORU 2019/05686.

Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment Deltagit (DT) samt betyget Godkänd (G) på examinationen. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment Deltagit (DT) samt betyget Väl godkänd (VG) på examinationen.

Examinationsformer

Deltagande vid seminarium (Provkod: A002)
Deltagande vid ett slutseminarium som åhörare. Vid frånvaro, om studenten inte deltagit i något av kursens slutseminarium eller motsvarande, deltar studenten vid ett slutseminarium vid nästa ordinarie kurstillfälle.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Självständigt arbete som skrivs i par om två personer. Om särskilda skäl föreligger kan examinator besluta om att studenter får skriva enskilt. Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett seminarium där respondentskap och opposition ingår. Det skriftliga arbetet lämnas till seminarieledaren före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet att göra förändringar i det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet ska lämnas till seminarieledaren inom fem arbetsdagar efter seminarietillfället. Vid frånvaro eller underkänt som författare/respondent i samband med slutseminarium sker muntligt försvar av arbetet vid nytt seminarietillfälle. Vid frånvaro eller underkänt som opponent i samband med slutseminarium deltar studenten som opponent vid nytt seminarietillfälle. Det självständiga arbetet samt godkänt respondentskap och opponentskap utgör underlag för betygsättning. Om det självständiga arbetet underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom 5 arbetsdagar. Självständigt arbete som inte lämnas in inom angivna tidsramar bedöms som underkänt.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, 15 högskolepoäng, där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Referenslitteratur

Altman, D.G. (senaste upplagan)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall

Bettany-Saltikov, J. (senaste upplagan)
How to do a Systematic Literature Review in Nursing
Maidenhead: Open University Press

Brink, P.J. & Wood, M.J. (senaste upplagan)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications

Henricsson, M. (red). (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod. Från Idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Pace, R., Pluye, P., Barlett, G., Macaulay, A.C., Salsberg, J., Jagosh, J. & Seller, R. (2012)
Testing the reliability and efficiency of the pilot Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) for systematic mixed studies review
International Journal of Nursing Studies Volume 49, Issue 1

Patton, M.Q. (senaste upplagan)
Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice
London: Sage

Polit, D.F. & Beck, C.T. (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

SBU (senaste upplagan)
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. En handbok
Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU)

Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se

Wittemore, R. & Knalf, K. (2005)
The integrative revieiw: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, 52(5)
546-553 https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03621.x

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning som är aktuella för kursen tillkommer.