Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Master, 30 högskolepoäng

Nursing Science, Degree Project, Second Level, 30 Credits

Kurskod: OM2037 Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A2E
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-17 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • självständigt och kritiskt diskutera samt argumentera för olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
  • utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt och systematiskt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
  • på ett väsentligt fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
  • på ett fördjupat sätt tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
  • systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
  • självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
  • på ett fördjupat sätt presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
  • på ett fördjupat sätt muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera forskningsetiska överväganden i förhållande till olika problemställningar och metoder
  • visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
  • visa förmåga att kritiskt värdera samt diskutera betydelsen av vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter relaterat till huvudområdet
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Innehåll

  • informationshantering, forskningsetiska överväganden
  • problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
  • presentation av arbetet vid mittseminarium med fokus på metod
  • självständigt arbete
  • respondentskap
  • opponentskap

Examinationer och betyg

Självständigt arbete, 30 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Mittseminarium (Provkod: A001)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på mittseminariet samt godkänt på det självständiga arbetet.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på mittseminariet samt väl godkänt på det självständiga arbetet.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 30 hägskolepoäng (Provkod: A002)
Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett slutseminarium där försvar samt opposition ingår. Slutseminariet är obligatoriskt.

Mittseminarium (Provkod: A001)
Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt med fokus på metod. Mittseminariet är obligatoriskt.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, 30 högskolepoäng, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Frånvaro som författare vid slutseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig. Frånvaro som opponent vid slutseminarium - muntlig opposition av annat självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig. Vid underkänt på det självständiga arbetet ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Kompletteringen görs efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg. Vid omfattande kompletteringar vilket bedöms av examinator kan tiden för inlämnande utökas.

Viss undervisning kan ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren.
Exempel på litteratur:
Altman Douglas G (1991)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall, 611 sidor
Andersson, Ingemar (2006)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 234 sidor
Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor
Dahlberg Karin, Dahlberg Helena & Nyström Maria (2008)
Reflective Lifeworld Research. 2 ed
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Ejlertsson, Göran (2003)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor
Granskär Monica & Höglund-Nielsen Birgitta (2008)
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur, 210 sidor
Hartman, Jan (2001)
Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund
Lund: Studentlitteratur, 120 sidor
Kvale Steinar & Brinkmann Svend (2009)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative Research and Evaluations Methods, 3rd ed
London: SAGE, 756 sidor
Polit Denise F & Beck Cheryl T (2008)
Nursing research: generating and asessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor
Svenska språknämnden senaste upplagan
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 220 sidor
Vetenskapsrådet (2004)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se
Viss litteratur används inte i sin helhet
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.