Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7,5 Credits

Kurskod: OM2043 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-18 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
  • visa förmåga att identifiera och formulera frågeställningar samt utforma en forskningsplan med adekvata metoder för datainsamling och -analys
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap som ligger till grund för dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Vetenskapsteori
  • Kvantitativ metod (datainsamling, statistisk analys)
  • Kvalitativ metod (datainsamling, textanalys)
  • Informationshantering
  • Forskningsetik

Vetenskapsteori tillämpas i en forskningsplan med relevans till studentens specifika huvudområde. Respondent- och opponentskap av forskningsplan ingår.

Studieformer

Arbetssättet är problemorienterat och baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetet utgörs av sex metodseminarier som utgår från kurslitteraturen. Seminarierna bygger på problemorienterat lärande och studenterna ska vara förberedda och delta aktivt med relevanta frågeställningar under seminariet. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där egen såväl som annans forskningsplan behandlas. Forskningsplanerna skrivs oftast parvis.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Forskningsplan, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift som genomförs parvis. Uppgiften redovisas också muntligt vid ett seminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av uppgiften. Den reviderade uppgiften lämnas till seminarieledaren inom 2 veckor , för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Seminarium Forskningsplan, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntligt försvar av egen forskningsplan samt muntlig opponering på annan students forskningsplan vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Vetenskapsteori och Etik (Provkod: A004)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Kvalitativa studier (Provkod: A005)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Kvantitativa studier (Provkod: A006)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Statistik (Provkod: A007)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Kvalitativ Aanalys (Provkod: A008)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Handledning Forskningsplan (Provkod: A009)
Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Seminarium Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapsteori och Etik
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvalitativa studier
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvantitativa studier
Som betyg används Deltagit (DT).

Statistik
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvalitativ Aanalys
Som betyg används Deltagit (DT).

Handledning Forskningsplan
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs godkänt resultat på samtliga examinationer, samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG), krävs VG på Forskningsplan 2,5 hp, G på Forskningsplan 0,5 hp, VG på Vetenskapsteori och forskningsmetodik 4,5 hp samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.

Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Examinator kan bestämma att studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor (studier på helfart) respektive fyra veckor (studier på halvfart).

Kursen är obligatorisk i:

  • Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - akutsjukvård
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - företagssköterska
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - anestesisjukvård
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
  • Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
God forskningssed
Stockholm: Vetenskapsrådet

Referenslitteratur

Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G (senaste upplagan)
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och beteendevetenskaper
Lund: Studentlitteratur AB

Altman, Douglas G (senaste upplagan)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall

Andersson, Ingemar (senaste upplagan)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur

Bring, Johan & Taube, Adam (senaste upplagan)
Introduktion till medicinsk statistik
Lund: Studentlitteratur

Ejlertsson Göran (senaste upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur

Henricson, Maria (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Patton Michael Quinn (senaste upplagan)
Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice
London: Sage

Rothman, Kenneth J (senaste upplagan)
Epidemiology - an introduction OUP,USA

Trost, Jan & Hultåker, Oscar (senaste upplagan)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur

Wiklund Gustin, Lena & Bergbom, Ingegerd (Red) (senaste upplagan)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av