Kursplan
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7,5 Credits
Kurskod: | OM2043 | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2021-03-10 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2009-09-18 | Litteraturlista fastställd: | 2021-03-10 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2021 | Revision: | 3 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- visa förmåga att identifiera och formulera frågeställningar samt utforma en forskningsplan med adekvata metoder för datainsamling och analys
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kursens huvudsakliga innehåll
- Akademiskt skrivande, referenshantering, databaser och sökteknik
- Bedömning och värdering av vetenskapliga studiers relevans inom klinisk verksamhet
- Beskrivande och analytisk statistik
- Forskningsetik och vetenskaplig redlighet
- Forskningsfrågor, datainsamling och analys inom kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Kvalitetsgranskning av vetenskapliga studier
- Litteraturöversikter
- Vetenskapsteori
Vetenskapsteori tillämpas i en forskningsplan med relevans till studentens specifika huvudområde. Respondent- och opponentskap av forskningsplan ingår.
Studieformer
Arbetssättet är problemorienterat och baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetet utgörs av individuella uppgifter, gruppuppgifter, seminarier, föreläsningar och handledning. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där egen såväl som annans forskningsplan behandlas. Forskningsplanerna skrivs oftast parvis.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Forskningsplan, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B008)
Skriftlig inlämningsuppgift som genomförs parvis. Uppgiften redovisas också muntligt vid ett seminarium. Forskningsplanen lämnas till seminarieledaren före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet att göra revideringar i det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet ska lämnas till seminarieledaren inom fem arbetsdagar efter seminarietillfället för betygsättning. Om forskningsplanen underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av forskningsplanen ska genomföras inom fem arbetsdagar. Forskningsplan som inte lämnas in inom angivna tidsramar bedöms som underkänd.
Seminarium Forskningsplan, 1 högskolepoäng (Provkod: B009)
Muntligt försvar av egen forskningsplan samt muntlig opponering på annan students forskningsplan vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.
Statistik, 0,5 högskolepoäng (Provkod: B010)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar student vid ett nytt seminarietillfälle
under terminstid. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Forskningsmetodik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B011)
Skriftligt grupparbete inklusive kamratgranskning av ett annat arbete. Om den skriftliga uppgiften underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom 10 arbetsdagar.
Handledning forskningsplan (Provkod: B012)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar student vid ett nytt seminarietillfälle.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Seminarium Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Statistik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Handledning forskningsplan
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Kriterier för sammanvägningsbetyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment (DT) samt Godkänt (G) på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment (DT), väl godkänt på Forskningsplan, 4,5 hp, godkänt på Seminarium Forskningsplan, 1 hp, godkänt på Statistik, 0,5 hp, samt godkänt på Forskningsmetodik, 1,5 hp.
Särskild behörighet och andra villkor
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Examinator kan bestämma att studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor (studier på helfart) respektive fyra veckor (studier på halvfart).
Kursen är obligatorisk i:
- Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G (senaste upplagan)
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och beteendevetenskaper
Lund: Studentlitteratur
Altman, Douglas G (senaste upplagan)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall
Andersson, Ingemar (senaste upplagan)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur
Bring, Johan & Taube, Adam (senaste upplagan)
Introduktion till medicinsk statistik
Lund: Studentlitteratur
Ejlertsson Göran (senaste upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur
Henricson, Maria (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur
Patton Michael Quinn (senaste upplagan)
Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice
London: Sage
Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins
Rothman, Kenneth J (senaste upplagan)
Epidemiology - an introduction Oxford: Oxford University Press
Trost, Jan & Hultåker, Oscar (senaste upplagan)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur
Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
God forskningssed
Stockholm: Vetenskapsrådet
Wiklund Gustin, Lena & Bergbom, Ingegerd (Red) (senaste upplagan)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning som är aktuella för kursen tillkommer.