Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vårdhygien, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Hygiene Aspects in Health Care, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: OM2057 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2013-11-28 Litteraturlista fastställd: 2020-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
• visa fördjupad kunskap om vanligt förekommande mikroorganismer vid vårdrelaterade infektioner, deras uppbyggnad, metabolism, genetik och virulens. visa fördjupad kunskap om immunsystemets uppbyggnad och funktioner
• kunna lagar och författningar som styr arbetet med smittskydd och vårdhygien
• visa fördjupad kunskap om smittspridningsvägar samt infektionsförebyggande åtgärder
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• med säkerhet kunna tillämpa förebyggande rutinåtgärder gällande smittspridning samt kunna föra en välgrundad argumentation vid valet av vårdhygieniska åtgärder
• Kunna tillämpa aseptisk och steril metod samt välja adekvat desinfektion och rengöring utifrån aktuell evidens och beprövad erfarenhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
• reflektera och kritiskt granska arbets- och förhållningssätt i relation till aktuell evidens

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Grundläggande bakteriologi och virologi
  • Postoperativa sårinfektioner
  • Infartsrelaterade infektioner i blodet
  • Urinvägsinfektioner
  • Pneumonier
  • Smittskydd och Vårdhygien
  • Förstå och tillämpa lagar och författningar
  • Förebygga vårdrelaterade infektioner
  • Blodburen smitta
  • Hepatit, HIV
  • Bakteriers resistensutveckling mot antibiotika
  • Multiresistenta bakterier
  • Kroppens försvar mot mikroorganismer, uppbyggnad och funktioner hos det ospecifika/medfödda/naturliga och det specifika/förvärvade/adaptiva immunförsvaret

Studieformer

Arbetssättet är studentaktivt. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. I utbildningen ingår föreläsningar, egna studier, grupparbeten med aktivt kunskapssökande och obligatoriska seminarier. I kursen ingår 2 Campusförlagda dagar övrig undervisning är webbbaserad.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Medicinsk Mikrobiologi och Vårdhygien, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Omvårdnadshandlingar Vårdhygien I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Gruppuppgift innehållande en skriftlig rapport och en muntlig redovisning vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenterna möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten inom två veckor, vilken sedan är underlag för betygsättning.
Vid frånvaro deltar studenten i ett seminarium under terminstid, vilket bestäms av examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Medicinsk Mikrobiologi och Vårdhygien
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Omvårdnadshandlingar Vårdhygien I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på samtliga examinationer.För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget Väl godkänd (VG) på examinationen Medicinsk Mikrobiologi och Vårdhygien, Godkänd (G) på Omvårdnadshandlingar Vårdhygien I.

Särskild behörighet och andra villkor

Specialistsjuksköterskeexamen med någon av följande inriktningar: akutsjukvård, ambulanssjukvård, anestesisjukvård, intensivvård, hälso- och sjukvård för barn och ungdom, kirurgi eller operationssjukvård. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Melhus Åsa (2010)
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Stockholm: Nordstedts, 413 sidor

Socialstyrelsen (2006)
Att förebygga vårdrelaterade infektioner
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-123-12

Referenslitteratur

Ryan Kenneth J, Ray George C (2004)
Sherris medical microbiology. An introduction to infectious diseases. 4th ed.
The Mc Graw-Hill Companies, Inc., 935 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.