Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Företagshälsovård, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Second Cycle, Occupational Health Service, 7,5 Credits

Kurskod: OM220A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-02-14 Litteraturlista fastställd: 2021-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för och analysera arbetslivsspecifik lagstiftning
  • beskriva forskning och utvecklingsarbete inom arbets- och miljömedicin/företagshälsovård
  • identifiera hälsoekonomiska aspekter inom företagshälsovården
  • beskriva och förklara hälsofrämjande åtgärder inom olika arbetsmiljöer
  • beskriva och analysera metoder för vårdpedagogiska samtal i hälsofrämjande arbete.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • självständigt identifiera och analysera förebyggande av folkhälsoproblem, arbetsrelaterad ohälsa och skador hos enskilda och grupper utifrån ett hållbart arbetsliv
  • visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer inom arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • kritiskt reflektera och diskutera hälsofrämjande åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • reflektera över företagshälsovårdens möjligheter att främja hälsa och förbygga skador
  • känna till folkhälsans bestämningsfaktorer.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter
  • företagshälsovårdens utveckling
  • företagshälsovårdens arbetsuppgifter
  • arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall
  • arbetsmiljöförbättrande åtgärder
  • kvalitetsarbete i företagshälsovård
  • yrkesetik för företagshälsovårdens personal
  • hälsoekonomi
  • kommunikation, vårdpedagogiska samtal

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som filminspelning, föreläsningar, studiebesök, seminarium, arbete i par och individuellt arbete. Kamratbedömning förekommer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Hälsoekonomi, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in. Uppgiften redovisas muntligt vid ett seminarium, se Hälsoekonomi i praktiken. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga hälsoekonomiska uppgiften.
Studenten skall lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, vilken sedan är underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Kvalitetsarbete, 2 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 2 veckor efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Arbetsmiljöarbete, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Muntlig redovisning av uppgiften Systematiskt arbetsmiljöarbete vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid.

Hälsoekonomi i praktiken (Provkod: A007)
Muntlig redovisning vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid.

Vårdpedagogiska samtal, 1 högskolepoäng (Provkod: A008)
Gruppvis inspelning av ett motiverande samtal som presenteras och kritiskt granskas vid ett seminarium. Vid frånvaro vid inspelning och/eller examinationsseminarium alternativt vid betyg Underkänd (U) ska uppgiften genomföras vid ett nytt tillfälle under terminen. I andra hand om detta inte är möjligt när kursen återkommer.

Systematiskt arbetsmiljöarbete, 3 högskolepoäng (Provkod: A009)
Skriftlig uppgift i par som lämnas in före seminariet. Uppgiften redovisas muntligt vid ett seminarium, se Arbetsmiljöarbe. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga uppgiften. Revidering lämnas inom 2 veckor till seminarieledaren, det reviderade arbetet är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hälsoekonomi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kvalitetsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hälsoekonomi i praktiken
Som betyg används Deltagit (DT).

Vårdpedagogiska samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Systematiskt arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

Betygsskalan som används på kursen grundas på undantag från universitetets föreskrifter enligt prorektors beslut 2019-11-19, dnr ORU 2019/05686.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap, fysioterapi eller i ett beteendevetenskapligt huvudområde. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning Företagssjuksköterska.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kurs så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällen (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Arbetsmiljöverket (senaste upplagan)
Systematiskt arbetsmiljöarbete - en vägledning
Solna: Publikationsservice, https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket (senaste upplagan)
Arbetsmiljölagen med kommentarer
https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2003:4

Arbetsmiljöverket, Publikationsservice
Ändringsföreskrift
https://www.av.se/

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1
https://www.av.se/

Barth Tom & Näsholm Christina (senaste upplagan)
Motiverande samtal- MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Lund: Studentlitteratur

Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (senaste upplagan)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Edling, Christer; Nordberg, Gunnar & Nordberg, Monica (senaste upplagan)
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö
Lund: Studentlitteratur

Holmström, Eva & Ohlsson, Kerstina (red) (senaste upplagan)
Människan i arbetslivet. Teori och praktik
Lund: Studentlitteratur

Johansson, Ulf & Johrén, Anders (senaste upplagan)
Personalekonomi idag
Stockholm: Liber


Miller, William & Rollnick, Stephen (senaste upplagan)
Motiverande samtal, att hjälpa människor till förändring
Stockholm: Natur & Kultur

Nilsson Suzanne (senaste upplagan)
Hälsans bestämningsfaktorer & målet för folkhälsa
https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Oakley, Katie (senaste upplagan)
Occupational health nursing
London: Whurr Publishers

Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber

Riksföreningen för företagssköterskor och Svensk sjuksköterskeförening (2010) Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska med specialisering inom företagshälsovård www.swenurse.se.

Rosengren, David B. (senaste upplagan)
Motiverande samtal - MI: en praktisk handledning
Lund: Studentlitteratur

Sandman, Lars & Kjellström, Sofia (senaste upplagan)
Etikboken – Etik för vårdande yrken
Lund: Studentlitteratur

Scriven, Angela (senaste upplagan)
Ewles & Simnett Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur

Statens Beredning för medicinsk och social utvärdering (senaste upplagan)
Arbetsmiljö och ohälsa
http://www.sbu.se/contentassets/7c14baca8bad4dfaa29c7dd78789c6b2/arbetsmiljo_ohalsa.pdf

Statens Offentliga Utredningar SOU 2011:63
Framgångsrik företagshälsovård möjligheter och metoder
http://www.regeringen.se/

Svensson, Mikael (senaste upplagan)
Hälsoekonomisk utvärdering – metod och tillämpning
Lund: Studentlitteratur

Tangen, Henrik & Conrad, Charlotte (senaste upplagan)
Skapa och bygga hälsa på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer: http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx) http://www.av