Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Knowledge of Improvement and Scientific Methods, 7,5 Credits

Kurskod: OM301G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-27 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • förklara grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp inom omvårdnadsvetenskap
  • redogöra för kunskapssyn vid olika forskningsansatser
  • redogöra för vad som kännetecknar forskningsprocessen och datainsamlingsmetoder vid olika forskningsansatser
  • förklara grundläggande begrepp vid olika forskningsansatser
  • redogöra för olika typer av data och presentation av resultat vid olika forskningsdesigner
  • redogöra för förbättringskunskapens teoretiska grunder
  • redogöra för och jämföra olika metoder för förbättringsarbete
  • redogöra för patientsäkerhet och patientsäkra arbetsmetoder inom omvårdnad

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • upprätta en vetenskaplig rapport inom området omvårdnadsvetenskap enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
  • i förhållande till kursens nivå utforma den skriftliga vetenskapliga rapporten enligt angivna krav på språk och formalia
  • tillämpa vetenskapliga metoder för informationssökning
  • tillämpa vetenskapliga metoder för planering av ett förbättringsarbete


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över skillnader i kunskapssyn vid olika forskningsansatser
  • reflektera över skillnader i forskningsprocessen vid olika forskningsansatser
  • reflektera över forskningsetiska aspekter vid vetenskapliga studier
  • reflektera över olika professioners roller i teamet

Kursens huvudsakliga innehåll

  • vetenskapsteori
  • forskningsetik
  • forskningsprocessen i vetenskapliga studier
  • informationssökning
  • vetenskapligt akademiskt skrivande
  • patientsäkerhet och förbättringsarbete
  • Interprofessionellt arbete och professionsutveckling

Studieformer

Det studentcentrerade arbetssättet fokuseras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer för att skapa förutsättningar för lärande. Studenterna förväntas delta aktivt och ta ansvar för planering och genomförande av de egna studierna.

I kursen förekommer individuellt arbete, arbete i grupp, föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Vetenskaplig metod, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig salstentamen.

Förbättringskunskap, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Seminarium.

Vetenskaplig rapportering, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift författad i par som redovisas vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar behandlas ej. Om den skriftliga rapporten underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom 5 arbetsdagar.

Professionsutveckling (Provkod: A004)
Seminarium. Vid frånvaro sker deltagande när kursen ges vid nästa tillfälle


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förbättringskunskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig rapportering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Professionsutveckling
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt prorektors beslut om undantag från ordinarie betygsskala 2019-11-19, dnr ORU 2019/05686.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ehrenberg Anna & Wallin Lars (red)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur. ISBN/ISSN: 9789144083544. 540 sidor.

Ejlertsson Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144122694. 303 sidor.

Henricsson Maria (red)
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad.
Lund:Studentlitteratur. ISBN 9789144113289. 510 sidor.

Hommel, Ami & Andersson, Åsa
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad – sjuksköterskans professionella ansvar.
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144121338. 136 sidor.

Referenslitteratur

Ödegård, Synnöve (red):
Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet.
Stockholm: Liber AB. ISBN 978-91-47-11300-2. 308 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan om inget annat anges.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer